torsdag 1 september 2016

Det stora sommarinlägget 2016.

Sommaren 2016 spenderade jag alla fyra månader i Vasa. Inledningsvis återförenades jag med bästa Bella, kvällen hette skolavslutning. Vi och gänget badade jacuzzi och skakade våra rumpor på Fontanas 90-talsdansgolv (!!!)


Sommaren 2016 befann jag mej största delen av juni på riksåtton mellan Vasa och Närpes. Där emellan insöp jag natur och kultur vid Kvittsaandin (läs: jag cruisade runt på vattnet med moffa och läste böcker omvartannat).


 Sommaren 2016 lyckades jag i ren desperation nappa mitt bästa sommarjobb hittills. Jag jobbade som konditor/servitris vid Sweet Vaasa. Här nedanför ser ni en del av the crew och jag menar verkligen THE crew. Ni är bäst, puss.


Sommaren 2016 gjorde jag även en djupdykning i mammas kläder från 90-talet och fynden tänkte aldrig ta slut. Några väldigt lyckosamma loppisrundor har jag också hunnit med. T.ex. denna skapelse. Just look at it, look!


Sommaren 2016 tog mitt 90's beroende sej till en ny nivå. Nämligen till nivå: vit t-skjorta och spaghettibands-topp. Basically hade jag t-skjortan under alla andra plagg jag bar. När jag klippte håret upptäckte jag även Nio till fem-frisyren insvängda toppar och blev totalt trollbunden.


Sommaren 2016 var tiden inne för mej och veganismens sammanträde. Redan i augusti hade jag "roliga skämt" om kaniner, bacon och sallad upp över öronen. Please stop.


Sommaren 2016 kom nästan alla vänner hem till plattlandet och jag kände mej trygg och lycklig. Till exempel dessa två filurer, kolla så söta. Who couldn't love them to the moon and back?


Sommaren 2016 fick jag bonda med denna hårboll igen. Kan inte någon snälla ställa en liten lurvig krabat (hund, katt eller råtta det spelar ingen roll) utanför min dörr i Åbo så att jag blir tvungen att ta hand om den oberoende hur lite min lägenhet är, snälla?


Sommaren 2016 hade min mentala hälsa en ganska djup dip. Men efter några samtal, selentabletter, gympass och en utdragen förkylning så är jag så gott som back on track igen. Mer om detta en annan gång.

Sommaren 2016 slog den årliga tatueringsfebern in så jag traskade iväg till Black Knight Tattoo. Jag är mycket nöjd med både resultatet och de facto att jag bytte studio.


Sommaren 2016 lyckades jag äntligen embrace äkta popmusik. Och det känns som att det nu är allmänt accepterat att gilla Beyoncé, Ariana Grande, Rihanna, Adele, Selena Gomez, Fifth Harmony (!), Meghan Trainor och många fler. Såklart har jag inte släppt iväg den pretentiösa-indie-hipster-melankoliska musiken heller, don't worry.

Sommaren 2016 gick i partyts tecken. Enda förklaringen som behövs:
"Vi festar alltid mycket i Vasa."
"Ja, men vad gör en i Vasa om inte festar?"
"Festar, såklart."
"True."


Sommaren 2016 var sommaren av bra böcker. Här en del av dem.


Sommaren 2016 umgicks jag mest med Stina. Stina är den där kompisen som är smart, rolig, festlig och en lika stor ögonbrynsfanatiker som en själv. Stina är guld, helt enkelt.


Sommaren 2016 var jag så tom, trött och urpumpad att jag kunde identifiera mej med den stora arbetarklassen ala 'jobba hela veckan för att sedan festa mej genom helgen.' Om det så var vin istället för suomiviina.

Sommaren 2016 innehöll även det största suget efter höst. Höst och skolstart. Jag längtar så innerligt efter föreläsningar, möten, äcklig skollunch och höstkläder.

Sommaren 2016:s händelser som inte fick en egen punkt: jag köpte en snapback, färgade blått hår, skällde ut män på baren, slutade raka mina armhålor, lärde mej lite bättre finska, fick min första utskällning av Överklassens Medelålders Finska Kvinna och blev besatt av Gilmore Girls.

Tack och förlåt Sommarvasa 2016, you treated me well.



1 kommentar :

  1. Hej! Kan du skriva mer om dina tatueringar, var du tatuerat dig tidigare och varför du är nöjd att du bytte studio? :)

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar