söndag 17 juli 2016

Systraskap eller syskonskap.

Mitt hetaste Instagramtips just nu är Freja Lindberg. Jag hittade hens konto av en slump, tror jag, och sen dess har jag varit fast. Jag fascineras av varje inlägg, varje bild, varje text, speciellt varje dansvideo. Wow så jag inspireras av hens dansvideor.

Freja Lindberg jag backar dej, och tackar dej, för din aktivism och din ständiga kamp. Tack.

Saker som jag har lärt mej av några månaders stalking av Frejas konto:

+ Jag är fortfarande, om jag så vill det eller inte, väldigt inskränkt i ett heteronormativt, binärt könssystem.

+ Vikten av att använda rätt pronomen. Vikten av ett inkluderande språk. Pronomen som används: hon, han, hen, den, hin. Finns det flera? Do tell isåfall.

+ Ofta talas det om ett feministiskt systraskap. Tänk en minut på ordet systraskap. Har du tänkt klart? Nähä, jag ger dej en minut till. *en minut senare* Systraskap är ett könat ord. Systra, syster, person av kvinnligt kön som är en släkting. Systraskapet exkluderar de som inte indetifierar sej som något kvinnligt och de som inte befinner sej i det binära könssystemet (kvinna-man). Så ett feministiskt systraskap, hur feministiskt är det egentligen, va? Freja har därför myntat ett mer inkluderande ord. Syskonskap. Hen och hens crew ingår i ett syskonskap, där alla (?) kan känna sej inkluderade.

+ Min lilla feministika analys är trångsynt och tar avstamp i det enda förtryck jag kan känna igen: att vara kvinna i en patriarkal struktur. Möjligtvis även i det att jag är "ung och dum" och borde inte få ha åsikter och saker att säga till om. Möjligtvis även i hbtq-aspekten. Men där tar det slut. Trans, rasism, homofobi, fattigdom, fatshaming, religion, funktionförhindade. Allt det som ännu inte har fått plats i mina analyser. Men som ständigt tar mer plats, ju mer jag läser, lär och förstår.

+ Det viktigaste att komma ihåg är ändå att ge plats åt andra i de frågor som en själv inte kan agera "expert" i. Vi måste ge plats åt dem med tolkningsföreträde. Det här tycker jag kan vara lite knepigt. Eftersom en vill stå upp för alla, men ändå inte vill trampa på någons tår som troligen vet bättre än en själv. Det är lite svårt. Liksom vad vill jag med det här inlägget ens? Borde jag ens skriva detta? Får jag skriva det här eller ska jag backa och låta de som verkligen "berörs" tala. Gah, nu är mina tankebanor ett enda trassligt garnnystan. Better stop before it gets worse.

Dela gärna med er av era egna tankar om detta. Och era bästa Instagramkonton, tack.


Learning by reading (boktips för alla er som är lika bakett som jag med att vraka igenom dessa fantastiska 600 sidor av prosa).

2 kommentarer :

  1. Det är ingen omöjlighet, men LITE knepigt är det nog att se vad du läser då bilden är spegelvänd.

    SvaraRadera
  2. Haha, det tänkte jag inte ens på! Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie, läs!

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar