onsdag 27 juli 2016

Könad bajsrutin.

Häromdagen så diskuterade jag med några vänner om att kissa i skogen. Vi kom fram till det vanliga:

1. Det är lättare för penisbärare att lätta på blåsan.
2. Kissa alltid i nerförsbacke, alltid (!)
3. Män kissar fritt på vilken husvägg som helst medans kvinnor ofta vill vara skyddade och säkra på att inga främlingar ser en. Detta tyckte vi var orättvist och sket i att vi uträttade behov liiiite för nära några andra urinerare. Fuck the system osv.
4. Livmoderbärare bör alltid kissa efter samlag (om det förekommit traditionellt snopp i fitta-sex). Om en gör det så undviker en att få urinvägsinfektion eftersom mycket av de okända bakterierna följer med ut med kisset. Praktiskt va! (Okej, den här punkten hade ingenting med skogskiss att göra men jag kände att det ändå var ett av de bättre lifehacksen jag har hört.)

Efter att vi dikskuterat kiss så nämde jag i förbifarten att jag finner det facinerande att det finns vuxna män som inte spolar efter toalettbesök. Det här har jag utfört noggranna studier över på mitt sommarjobb. Där går vi titt som tätt till kundvessorna för att fylla på toapapper och städa upp lite. På damvessan betyder detta att stacka upp med berg av toapapper, women looove toapapper. På herrvessa betyder det här däremot att spola bort kiss och skura bort skit. Mmm, så vi älskar att skura bort andra individers bajs, visst?

När födan ännu ser attraktiv ut. Tips: matcha maten med porslinet och outfiten, då ta estetikerns hjärta ett extra skutt.

Det är någonting med den här skillnaden som gör mej småförbannad. Att kvinnovessan alltid är så himla ren och snygg medans herrvessan ångar av kisslukt. Här kommer en lite spaning (och snälla kom inte och ropa: inte alla bajsare och kissare!): är det så att kvinnor generellt har skurat fler toaletter så de (vi) vet hur motbjudande och jobbigt det är. Men gubbar innehar inte riktigt lika mycket toalettskrubbar-knowledge och tänker "äh, någon annan kommer ju ändå och städar efter mej (läs: en städare, en mamma, en fru, en flickvän, en pedant person etc)."

När jag hade berättat om wc-situationen utbrister en i gänget: jamen ja veeeet! Inte ens *en viss Vasa-dagstidnings* herrtoa hålls ren! Jag städar där varje dag, och varje eviga dag står jag där och skrubbar skit i herrvessan men aldrig att det skulle finnas ett teenytiny spår av bajs på damtoan! Jag trodde att journalister är "civilicerade, ordentliga, vettiga " representanter av vårt samhälle, men icke. De kanske kan skriva, men skita prydligt gör de verkligen inte.

Så what's up med hela toalettsituationen? Är det kvinnor som är uppväxta med att de inte ska vara äckliga och göra saker som att bajsa, prutta, rapa osv. så vi gömmer/städar undan våra spår så gått det går. Eller är det män som helt enkelt inte kunde bry sej mindre om att ens trycka på spolknappen och förväntar sej att någon annan ska ta hand om den här myyycket jooobbiga handlingen? Vad är grejen med personer som lämnar en brun krater efter sej på toan? VAD ÄR GREJEN LIKSOM?

Mvh, skit-trött individ.

1 kommentar :

  1. "EN BRUN KRATER". hahah! Men jå word åsådee

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar