tisdag 14 juni 2016

Till mamma.

Jag ler en extra gång när du lagar vegemat bara för min skull. ”Jag la till cashewnötter, jag läst att vegetarianer ska ät myki sånt, visst?”.

Jag ler en extra gång när du snällt står ut med min kritik varje gång vi gymmar tillsammans. ”Rakare rygg, kom igen no orkar du mer än hede!”


Jag ler en extra gång när du syr en kudde med feministisk brodering. Bara för att diskret visa ditt stöd.

Jag ler en extra gång när du halvcasual frågar ”jaha, var ha du vari denhe gångin”, när du hämtar mej från ett ONS eller annan random plats på en söndagsmorgon.

Jag ler en extra gång när du gillar allt jag någonsin har gjort, skrivit, fotat, diktat, ja allt.

Jag ler en extra gång när du hopplöst försöker få mej att organisera alla min ägodelar fastän du vet att de alltid kommer ligga i ett virrvarr runt omkring mej.

Jag ler en extra gång när du blygt frågar efter klädtips men alltid är skeptiskt gentemot svaren jag ger dej.

Jag ler en extra gång när du har stenkoll på vad alla mina vänner och bekanta har för sej. Instagram, facebook och bloggar avlastade ju verkligen ditt falköga.

Jag ler en extra gång när du går runt och pratar för dej själv eller till någon som ”lyssnar” i andra ändan av lägenheten.

Jag ler en extra gång när du blir låtsas-arg på mej och pappa för alla de viktiga sakerna vi lämnat ogjorda. Som att mata katter och oss själva. Vem behöver egentligen livsviktig näring?



Jag ler en extra gång när du alltid, alltid vill mitt bästa. Ofta mer än vad jag själv gör.

Jag ler en extra gång när du ivrigt tipsar mej om texter, bloggar, personer som du tror jag kan gilla.

Jag ler en extra gång när du kör bil. Nej det där var en lögn, jag är alltid rädd för mitt liv när du kör. Eller nja, såklart du har kontroll över situationen, visst mamma?

Jag ler en extra gång när du läser böcker. Men det är endast en fasad för avundsjukan jag känner när du läser 10 gånger snabbare än mej.


Jag ler en extra gång när du byter om till närpesiska när du gör nå som ”krievär na räidigan tag”

Jag ler en extra gång när du ger goda råd över telefonen åt någon annan. Medan jag tjuvlyssnar inser jag gång på gång hur livssmart du är.

Jag ler en extra gång när du drabbas av en av dina hickattacker, för att efter den sjunde hickningen bli jävligt irriterad. Då börjar du oftast skratta åt min frustration och hickningarna blir ännu mer högljudda och udda.

Jag ler en extra gång när du nästan maniskt söker info om vägbeskrivningar, ställen, hotell, restauranger, butiker och öppenhållningstider. Finlands armè kan inte ens mäta sej med din stenhårda beredskap.

Jag ler en extra gång när du e du. När du e precis dej själv med alla dina monologer, hickningar och kontrollbehov. Så grattis på födelsedagen mamma, vi saknar dej här hemma.



1 kommentar :

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar