måndag 18 april 2016

Reclaiming pink thinking.

Jag kommer hem från en tur på longboarden. Snörar av mej mina lila löparskor med rosa detaljer på. Suck, att jag aldrig hittar skor i andra neonfärger än rosa och lila.

Jag intar en downward facing dog på min rosa yogamatta. Men suck, att det fanns bara rosa yogamattor av den billigare varianten.

Efter namaste hoppar jag in i duschen där min rosa rakhyvel stirrar på mej. Men ååh suck, att det bara fanns rosa Venus Breezare under 20-lappen i butiken den där gången när jag hade glömt min blåa hyvel i badrummet i Vasa.

Jag tar fram mina skolarbeten och ser min rosa fucking understräckningspenna. Suck, den pennan har jag valt helt själv, inga ursäkter.

Medan jag går runt där i min lägenhet och bannas över alla produkter som säljs enligt blått&rosa-principen så går det upp ett ljus. Jamen såklart, det är ju nu jag ska tillämpa "tvärt om"-metoden som ofta används i feministiska analyser. I stället för att snubba till allting: köpa blåa saker, tala i mun på andra, sitta bredbent i bussen, inta en fuckboy-attityd. Så ska en väl embracea båda grejerna eller hitta en medelväg eller fixa problemet (sitta höftbrett med fötterna på bussen, prata om sina känslor istället för att agera kall och obrydd osv.)

När jag går över till min bokhylla (som är färgkodad enligt en gammal trend, såklart) så ser jag att reclaimandet av den rosa färgen redan har hållt på en längre tid. Namnen som pryder de rosa/röda bokryggarna är ju: Martina Haag, Peppe Öhman, Maria Sveland, Clara Henry, Lena Dunham, Sandra Beijer och Edith Södergran. Alla fantastiska författare och feminister. Heja heja!

Sen är det säkert en skillnad på riktad marknadsföring och reclaiming. Jag tänker i framtiden köpa den billigare "herr rakyveln", fråga efter de gröna löparskorna och kräva "herr" slalomskidor när försäljaren visar mej de lila, snirkliga "för kvinnor". Men i de situationer där rosa är det snyggaste och det mest tilltalande alternativet (och lika dyrt som det blåa!) så tar jag det. Efter ett tag hoppas jag på att  slippa mitt suckande och äcklande över den "jobbigt flickiga" färgen.

Fortsätt reclaima färger precis som bögarna tog över ordet bög, och som vi fortfarande reclaimar ordet flata. Och glöm förstås inte bort reclaimandet av ordet feminist. Bort med de negativa konnotationerna och in med de positivia!

Det var den måndagens vardagspepp, hejtå!

Färgkodat: hår, jacka, skor. (Bild: Bella)

2 kommentarer :

  1. Håller med till 100%! O jag absolut bara ÄLSKAR din jacka! :D

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar