onsdag 2 mars 2016

Hipstern på gatan.

Jag brukar säga att jag tänker mycket när jag går. Annars blir jag uttråkad. Jag brukar skämta om att jag gör upp spreadsheets i mitt huvud. Tabeller över människors skoval i förhållande till temperaturen. Tabeller över människors väskor. Stora eller små, ryggsäck eller axelväska.

Idag gjorde jag inga spreadsheets. Idag lät jag mej förundras över det jag såg. Jag förundrades över en isplätt som ett killgäng halkade på, alla efter varandra. Jag förundrade mej över en flyttgubbe som bar en madrass över axel med ena handen och några lister med den andra. Jag förundrades över killen med den väldigt urholkade hipsterstilen, mössan, byxbenen och ryggsäcken. Jag förundrades över byggkarlarna på taket som såg rakt in i mitt badrum. Jag förundrades över den cool fotbollkillens gångstil, att den var så beskrivande.

Men det var så många saker jag inte förundrades över. Den muntra kvinnan i kassan. Den underbara kjolen som hon framför mej på gatan bar upp så träffsäkert. Den snabba och målmedvetna damen med rullatorn framför sej. Den lilla tjejen som blev skadeglad när hennes bror sprang långsammare än henne. Varför förundrades jag inte över dessa personer, va? Kanske för att de inte får plats i det offentliga, den yta som de egentligen har blivit tilldelade.  Utrymmet faller i någonannans händer istället. Kanske det rent av är giriga händer som rafsar åt sej, av hela kakan.

Imorgon ska jag dedikera mitt spreadsheet åt tanter, flickor, damer och kvinnor. Åt deras skor, väskor, mössor och miner. Jag ska räkna raka ryggar och framåtriktade blickar.

Hon som gick barfota med gula flipflops i den ena handen och lila crocs i den andra.

2 kommentarer :

  1. Varför lägger du bara märke till män?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lägger nog märke till kvinnor också men inte på samma sätt. Den här gången kanske största orsaken var att jag hade ett hormonellt överflöde kombinerat med att jag sitter fast i ett heteronormativt synsätt.

      Radera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar