måndag 8 februari 2016

Tyst som en mus.

Hej på er!
Under helgen besökte jag vår kära huvudstad. Min bästa vän bor där och ordnade inflyttningsfest. Det är då, om någånsin, som en sätter sin rumpa på ett Onnibuss-säte och låter sej forslas till Kampens busstation.

Behöver jag ens nämna att det var svinkul? Näe, jag tänkte väl det.

Men en sak fastnade i mina tankar påväg hem i den något krabbis-unkna bussen. Nämligen det här med sociala skills och stora folksamlingar. Något jag också har bloggat om förr, här. 

Ju mera folk som samlas kring ett bord och ju snabbare samtalsämnena avlöser varandra desto tystare blir jag. Det är som om min perceptuella förmåga upptar all min koncentration och då blir inputen i samtalsämnet frånvarande.

Ju mera ansikten, armar, ben och kroppshållningar det finns att hålla reda på, analysera, tolka och förstå, desto intressantare blir det, men min kropp och mitt varande förvandlas till endast ett par kikare. Jag känner mej lite som en övervakningskamera med extra allt. Mina ögon håller koll på stämingar, reaktioner, lögner, pinsamma tystnader och de missförstådda ultra-ironiska uttalandena.

Känner någon igen sej i det här? Linn bloggade om tysta människor och "smarta personer" för en tid sen. Och jag håller helt med om att de som pratar högst och tar mest plats ofta är ganska, innehållslösa. Ursäkta om någon känner sej provocerad men det här är min genuina åsikt, i en väldigt dra-alla-över-en-kam form. Ja, det finns alltid undantag, jadajada.

Sammanfattningsvis, det är utmattande att agera "mormor som spionerar på grannarna" i större folksamlingar, MEN det är ytterst lärorikt. Jag brukar tänka att jag under en kväll har samlat på mej mera intryck, uppfattningar och hemligheter än den som endast basunerar ut sin egen persona, gudabilden J-A-G.


Den här bloggens foton verkar bestå av endast selfies, så här kom en till. Mest för att visa hur fint jag lyckades matcha brillor och tröja. Citatet är taget ur Vasabladet, deras citatruta är ungefär det bästa som finns på morgonen 07.00.

4 kommentarer :

  1. Det är ju lätt att resonera att eftersom vissa är bättre än dig på att hantera större sociala sammanhang och prata på, så har de därför rimligtvis andra svagheter, då av t.ex. typ bristande intelligens, vartomvilket du så vackert vrider och vänder på orden.

    Men det är ju inte sant. Det är ju endast så du resonerar för att bearbeta din svartsjuka. Somliga mänskor kommer alltid att vara bättre, och utgående från hur extrovert någon är kan man inte dra några andra slutsatser. Att man är bra på en sak betyder inte att man är dålig på en annan, det är bara så du tänker för att cope:a med att folk är bra på sånt du inte kan. Ta kontroll över dina fördomar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dej Anonym. Jag skrev ju att det är en stor generalisering och något som verkligen inte stämmer på alla om ens de flesta. Jag försökte bara förklara vad jag har upplevt. Av MINA EGNA erfarenheter där jag ofta har suttit tyst och lyssnat på de högljudda kan jag säga att det som hörs och syns ofta är "onödigt, tomt prat".

      Och ja, såklart jag avundas de som kan, vågar och med stark vilja tar precis den plats som hen vill ha. Det är modigt, men ibland önskar jag också att de som till varje pris riktar strålkastaren mot sej själv ska sitta ner och låta någon annan få muntur.

      Kan jag få boka en tid hos dej mr. Freud så att du ytterligare kan berätta vilka dolda coping strategier jag använder mej av? Onsdag kl. 16, passar det bra?

      Radera
    2. Jag behöver inte heta Freud för att vara bekant med hans teorier och känna igen relevanta mönster.

      Att dra alla över en kam och medvetet generalisera är lite falskt från en som spenderar så mycket tid på att klaga över fördomar. Man skulle ju tro att du var lite mer försiktigt, så att du inte själv skulle delta i spridningen av sådana.

      Radera
  2. Måste hålla med anonym i det att man verkligen inte kan dra någon slutsats om en persons djup och intelligens baserat på hur extrovert eller introvert man är. Även om du kan tycka att det person x säger just där och då är innehållslöst, så betyder ju inte det att det är hela sanningen om den personen. Som man uppträder och pratar inför en större grupp människor är ju inte nödvändigtvis det samma som om man tar en diskussion på tumanhand med en person. Precis som om du tenderar att bli tystare då du är omgiven av många människor, så finns det de som automatiskt börjar synas och höras mer.

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar