lördag 13 februari 2016

Bloggbikten: stanken av ren desperation.

Hejsan! Nu hoppar jag på Siljes bloggbikt eftersom jag annars inte skulle våga knacka ner dessa tankar. Here we go.

1. Hur har det nya bloggåret börjat?
Det har varit lite trögt på uppdateringsfronten. Men redan i januari fick jag nytt besöksrekord, på grund av det här inlägget. I övrigt har jag funderat väldigt mycket på det finlandssvenska bloggkonceptet och det har lett till att blogglusten trytit. Men mer om det längre ner.

2. Uppnådde du dina bloggmål under 2015?
Den här bloggen föddes in i bloggosfären under 2015, så några konkreta mål hade jag inte bortsett från att hålla igång bloggandet och att åtminstone få några bloggläsare. Check & check!

3. Hur tycker du att stämningen är i den Finlandssvenska bloggosfären för tillfället?

Bläky, inge vidare, eller vad ska jag säga? Nej, men påriktigt. De "heta debatterna" dyker upp i allt högre takt och alla försöker hänga med i svängarna. Alla ska ha den nyaste fräschaste insikten, alla vill bli utnämnda till det nya stjärnskottet, alla vill komma över nyhetströskeln MEN de drömmarna får inte lysa igenom, aldrig(!) För att döjla våra ambitioner så skriver vi så nonchalanta inlägg vi bara kan, vi kommenterar gulliga peppiga rader (och vi kunde inte bry oss mindre...) och vi fiskar efter länkar hos de stora bloggarna. (Obs, märk min stora överdrift och förlöjligande av bloggkonkuransen)

Källa: Villfarelser

4. Skriver du ”provocerande inlägg” eller om teman som yr upp stora känslor för att öka läsarantalet/Tror du bloggare gör det?
Japp och japp. Jag gör det, många andra gör det, surprise surpirse.

5. Tycker du att det finns någon avundssjuka eller så bland de Finlandssvenska bloggarna?
Någon skulle säkert påstå att mitt svar på fråga tre är någotslags bevis på avundsjuka. Varje gång en bloggare skriver något klyftigt hörs ett kollektivt stön av de andra bloggarna "Vaaarfööör kom inte jag på det där?!?!" Förneka det inte.

6. Vad tror du att är avgörande för att en blogg ska vara ”stor” i den Finlandssvenska bloggosfären?
Att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. En bonus är såklart ett hejdundrande inlägg, men det inte ens nödvändigt alla gånger. Den slutliga boosten kommer om man lyckas flörta in sej hos någon "storbloggare".

7. Tvivlar du någonsin på din blogg?
Hmmm, va? Det beror väl på vilka förväntningar en har på bloggen. Men njä, jag försöker att inte har för stor press på mej själv. Ett tag kände jag att jag måste spy ut den ena djupa, blottande analysen efter den andra. Men det tänket har jag glömt för länge sedan.

8. Publicerar du fler än ett inlägg om dagen på FB gruppen Finlandssvenska Bloggare?
Nope, jag bloggar aldrig fler än en gång per dag. Undantagsvis när jag har bloggat och släppt pod på samma dag. Men det räckas väl inte, näe? (Här är det nyaste avsnittet av Finlandssvenskt Skitsnack, sponsrat reklam av mej själv höhö.)

9. Bekänn vad du önskar vore annorlunda i den Finlandssvenska bloggvärlden?
Atmosfären, ärligheten. Skippa "personangrepp vs. strukturkritik" tjafset, har inte alla fattat det vid det här laget?

10. Och sist men inte minst… Hur går det egentligen med din bloggstatistik?
Den peakar varje gång jag kritiserar, analyserar eller lägger ut mej själv. Topplistan skvallrar om vad ni vill läsa om, just nu är det: kritik, kroppen (mens, bröst, fett), mina bekännelser (sociala fenomen, våldtäkt, alkohol, ångest).

Foto: Julia Björkholm
Här sitter vi och pratar om allt sånt som en inte ens vågar säga högt. Int för att va en hemsk människa, MEN... Ibland är det skönt att få tala om alla de där smutsiga tankarna som snurrar runt i huvudet och nog är lättnaden stor när en får bekräftelsen att en inte är den enda.

Tack och hej!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar