torsdag 7 januari 2016

Pessimisten har talat.

Hej på er! Alltså borde jag skriva någonting i stil med "nytt år, nytt jag!" eller "mina fabulösa nyårslöften!" eller "mina överdrivna mål för 2016!"? Alla verkar vara riktigt pepp på det nya året och alla har ställt in sej på att bli världens/Finlands/svenskfinlands nya superstar. Ugh, tänker jag. Luften har gått ur mej och jag känner min pessimism ta nya höjder för var dag som går.

Allt går ju i vågor. I min senaste krönika var jag så pepp på att göra allt det jag vill och kan. Nu känner jag mest, uuuöh. Ingen bryr sej om det en gör. Den här attityden har också smittat av sej till annat än bara mina egna projekt. Här är några exempel:

Folk bloggar om barn och pressen av omgivningen. Pessimistiska Lina tänker: Guuu, ingen bryr väl sej om när just du får barn eller inte får barn. Vilka människor lägger sej i sådana saker?! Är det här verkligen ett problem ännu 2016? näh.

Folk klagar om att svenskarna inte vet att svenskfinland existerar. Pessimistiska Lina tänker: Hallå, det här har alla klagat på sen min födsel, alltså i minst 20 år! Det är bara att förklara läget om och om igen tills vi får en tillräckligt stor plats i svenskarnas läroplan.

Folk märker att det är svinkallt ute: Pessimistiska Lina tänker: Ta. På. Kläder. Prata om något annat än vädret. Disskuterar ett helt land faktiskt om small-talk-klassikern, vädret? What about terrorism, regnbågar, kulturell appropriering och enhörningar? 

Folk debatterar om värnplikt och kvinnor. Pessimistiska Lina tänker: Varför prata om kvinnor och män när vi kan diskutera om allmän värnplikt ens ska existera? Stäng ner skiten och fixa det på ett annat sätt.

Folk börjar gymma för att vi har passerat 1:a januari. Pessimistiska Lina tänker: Ursäkta, Optimistiska Lina tänker: Jeeee, va kul! Snälla ta kontakt med mej ifall du befinner dej i Åbo och vill ha en gymkompis/coach/pushare. Jag hjäpler dej, program finns att av hämtas. Men schh, tala inte om mina tjänster öppet. Jag är inte licencerad PT eller dylikt. hehe...

En trend måste jag ju ändå hoppa på. #bestnine2015 Eftersom jag inte updaterar instagram så ofta är det här säkert majoriteten av bilderna från det gångna året. Ni gillar tydligen små och stora milstolpar i livet och random selfies. Najs. (Använde jag just ordet selfie?! Nä, vi låtsas som om det aldrig hände..)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar