måndag 14 december 2015

Jullistan feat. tillbakablickar.

Hejsan hoppsan! För att tvinga mej in i lite julstämning så stal jag Cindys jullista och reflekterade över julens alla semi-mystiska riter. Dessutom får ni ta del av glimtar från de tre seanste decembermånaderna. Enjoy!

Pepparkakor eller lussebullar? Pepparkakor! Vem kan ens ärligt säga att de gillar lussebullar? Torra som en öken med två pyttesmå oaser, russinen.

Skumtomtar eller knäck? Skumtomtar..? Whaat..? Knäck gillar jag heller inte... Men mata mej gärna med choklad i alla dess sorter!

Köttbullar eller prinskorvar? Köttbullar! Med sås och ärter. mums

Lax eller sill? Lax! Nej, sill! Nej, båda!

Paradis eller Aladdin? Har ingen favorit, brukar äta de praliner som alltid lämnas kvar. Den med körsbärsgele i, nam!

För tre år sedan såg mitt album ut såhär, hela året. För att vi hade fått tillökning i familjen.

Revbensspjäll eller lutfisk? Revbensspjäll är ju to die for, men på jul? Lutfisk all the way, det händer ju bara en gång per år!

Glögg eller julmust? Igen, vem tycker ens om julmust..? GLÖGG.

Ris a la Malta eller gröt? Har för mej att ris a la malta är svingott. Men p.g.a jullunch hos mommo och moffa varje julaftonsförmiddag, gröt (+mandeljakt!).

Hemma eller borta? Är det ens nödvändigt att fråga den frågan? Hemma såklart.

Utomlands eller Finland? Finland, jag har väldigt svårt att förstå det underbara i att spendera julen utomlands.

Lucia för 2 år sedan när jag fick vara frontrow tärna, wop. Nu ger Luciafirandet mej mest obehagliga rysningar.
Ge eller få? Jag älskar att ge presenter, så länge det är en fullträff. Men jag kan ju inte ignorera den härliga känslan av att få något en verkligen vill och behöver ha, gratis dessutom. Najs.

Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? Greveholm! Får obehagliga rysningar av Sunes jul, har antagligen sett det alldeles för många gånger.

Chokladkalender eller paketkalender? Jag verkligen älskar de där superbilliga plastiga chokladkalendrarna, men tar gärna emot paketkalendrar också. För att hallå, PAKET!

Plastgran eller äkta? Äkta, helst en såndär dansk(?)allergi(?)gran!

Arne Weise eller Ernst? Ernst ger mej samma rysningar som Sunes jul, förlåt Ernst. Svar: Arne Weise.

För ett år sedan såg de mörka höst/vintermånaderna ut såhär. Saknar er alla.
När vill du att första snön ska falla? Senaste 15 december, så att rinken hinner blir färdig till jul.

Har du haft en grön gräsmatta på julen? Jo...

När är det dags att pynta? På senaste år har jag utvecklat ett obehag mot julpynt, så aldrig..? Men jag gillar att se andras julpyntade hem, speciellt mommos och moffas.

Kan du komma på något negativt med julen? Att jag ofta är sjuk på julafton...

Favoritjulfilm? Typ alla?! Förutom Sune och Grinch-filmen, den är sedd alldeles för många gånger.

2 kommentarer :

  1. HALLELUJAH!! Jag har funnit en annan människa som gillar körsbärsgelén! Det känns bra nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. JAAAA!!!! Where have you been all my life?!

      Radera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar