söndag 20 december 2015

Årsresumé 2015.

Vintern

När det nya årets firades in gav jag ett nyårslöfte, att vara nykter i exakt 100 dagar framåt. Det var ett av de få nyårslöftena jag uppfyllt. Dock tillät jag mej att ta en klunk eller två under Hemavan-resan och på en sitz, en kan ju inte vara allt för sträng.

I januari skapade jag även denna blogg! Wow, snart fyller denna bloggy ett år. Det känns som att vi har hållit ihop hela livet, bloggen och jag. Men icke, den är bara en gullig klump som just har lärt sej att gå.

Jag skäms något otroligt över mina första inlägg här men eftersom de ändå finns att läsas kan jag ju hjälpa er i sökandet:

mitt första mensinlägg " Istället föratt skryta om denna superkraft (det är mensen jag pratar om nu, ifall jag glömt att nämna det. Förlåt. Jag är ju uppfostrad att inte tala om det så det här är något helt nytt för mej. Spännande.) har det på något märkligt vis blivit en skam att ens yttra ordet, MENS, och en får definitivt inte visa tecken på att en är mitt inne i slutspurten (eller ja, kanske slutFLÖDET) på denna menscykel."

skammen över att vara nykter "ett gäng måttligt berusade ungdomar vars ilska, sorg, depression, hämd och svartsjuka bröt ut allteftersom klockvarven slog jämt."

gången om en våldtäkt-to-be "Mina händer famlar efter nycklarna, nu känner jag hans andedräkt i min nacke, hjärtat dunkar frenetiskt. Mitt i tankarnas virrvarr minns jag, min sambo är hemma, tur, jag är inte ensam. Pepparsprayen! Var är den?"

träningskritik "Stenåldersmat, rawfood, glutamin- och keratintillskott finns hemma i var och varannat köksskåp. Man kan undra hur långt denna trend kommer att gå innan den välter över till en annan extrem."

om p-piller "Nej, jag menar såna humörsvängningar så att en bebis i S-marketkön, en gurkskiva på golvet eller ett skämt framkallar floder med tårar, dock inte lyckotårar."

om att vara osocial? "Svetten börjar tränga fram runt armhålor och handflator, färre och färre ord tar sej över barriären i min mun, jag finner mej själv sittandes på en stol endast iakttagande av de andra runt omkring mej. Jag skulle vilja påstå att jag är bra på att känna av stämningar och situationer i olika sällskap."

Jag åt avokadon och drack kaffe ur min menskopp (höhö), pluggade inför studentskrivningar, köpte skor och fotade spegelselfies. Mycket spännande liv.

Våren

Smälltvattnets tid spenderade jag med gymnasieböckerna. Skrivningar, klänningssökande, och katt-snaps. Och för att inte glömma en av mina bästa resor, Hemavan! Jag är lite butter över att vi "bara" åker till Ruka i år, snälla ta med mej till det grönare gräset?

Jag bloggade om: 

Vi hade riksdagsval "De senaste dagarnas händelser gör mej helt snurrig i skallen. Calle-effekten. Rödmylleregering. Procentuella analyser. EU-parlametariker. Soffliggar-partiet. Slag ord så som- Att rösta är inte en plikt, det är en rättighet! hörs över allt."

Snoret började rinna "Björkklockan börjar klämta snor-o'clock och alla pollenallergiker söker nu frenetiskt genom alla medicinskåp föratt rusta sej med alla tänkbara hjälpmedel. Allergipiller, inhalatorer, antihistaminer och nässprayer i alla olika former."
Hyllningen till Hemavan "Låt mej klargöra några fördelar som finns på andra sidan vattnet. Detta är övertalning på hög nivå, så vi sedan kan träffas och fika på ett mysigt café i valfri svensk stad när vi båda flyttat dit."

Om min obefintliga finska "Alla har nog det där ena skolämnet som en inte kan, aldrig kunnat och alltid hatat. För mej råkar detta ämne vara finska, vilket är synd efter som jag inte vill identifiera mej med uttrycket "pakko-valfritt språk"( i mitt fall pakko-suomi)."

Slalomåkning, extremt bra böcker, himmelsk vegemat och en *too cool for you *attityd.

Sommarn

Sommar var fylld av galenhet. Jag hann: ta studenten, debutera som krönikör, skriva inträdesprov, få en studieplats, longboarda tiotals kilometer, ha en löjligt underbara sommar.

Jag bloggade om: 

Instagrams ugly truth "Jag själv är heller ingen hygienfreak. Duscha varje morgon? Tvätta håret varje dag? Skölja tomater? Va, gör folk sådant?!"

Vår episka lekolymiad " På en ö, i traditionell villalivs anda. Gummistövlar, regnvatten och charmiga utedass, ni vet vad jag pratar om. Bra. Men den här stövelhelgen var snäppet bättre än de andra, vi hade minsann en lekolympiad. Yeah, you heard it! Lekolympiad."

Jag fotade mitt fläsk "-OMG! Lina är halvnaken! Shit! Jag ska ge er en minut för inspektion och kanske en till minut för att printscreena."

Om en sexrunda "Vissa vill bara ha roligt, andra jagar med blodtörst likt ingen förut skådad vampyr. De flesta känner endast uppgivenhet, nonchalans eller till och med ren desperation. Leken är råjsig men samtidigt uttänkt, den minsta rörelse kan signalera om game over medans de snuskigaste tricken är tillåtna."
Min första krönika, exalterade midsommarbrudar, jag och min bräda, festliga studenter.


Bilder är alla från lekolympiaden, fotografen heter Bella. Minnena är pure happiness.

Hösten

Då var det dags för Åboflytt och skolbyte. En minirecension kan ni läsa i föregående inlägg.

Jag bloggade om: 

Nervös skolstart "Resterande dagar har jag: 1) presenterat mej själv oräkneliga gånger 2) festat endel med väldigt snälla främlingar 3) lyssnat på never-ending föreläsningar om bibliotek, KELA och datasäkerhet 4) tappat bort mej på olika platser 5) varit totalt förvirrad ca 100% av min vakna tid."

Om tid och sociala normer "Vi vet du är fit, fab och fuckable. Skryt inte."

Hysterin angående bloggalan "BAM! Och där körde nomineringarna igång för den finlandssvenska bloggalan igång. Några timmar senare börjar de djupa, blottande inläggen rassla in. Det ena saftigare än det andra. Kul läsning tänker jag, kul med nomineringar tänker bloggarna."

Vi startade pod! "Här diskuterar vi om oss själva, om er och om andra finlandssvenskar. Ta det mesta med en nypa salt, och glöm inte tequilan och citronen!"

Jag fick tatuering #2 och #3, festade, studerade och gick på bloggalan. En minst sagt händelserik höst.¨

Oj söta öde, dehe to läng he! Men nu är resumén gjord, tack för detta år, vi ses på andra sidan fyrverkerierna!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar