måndag 2 november 2015

Produktivitet 101.

Hej på er alla, trevlig måndag! Har du haft en skit måndag, ta och läs vidare! Det kanske får dej att känna dej lite bättre till mods.


Människan är ingen robot, därför lider också alla i någon mån av oproduktivitet. Vi är inga maskiner, vi är människor. Människor gör fel, slits ut, vägrar följa regeln och har en konstant inre dialog med sej självt. - Lina2 nu måste du göra skoluppgifter! - Nej Lina1, jag orkar inte, jag vill inte, det är inte roligt! - Lina2, nu får du ta och skärpa dej, det här är inte acceptabelt!

Såhär kan min inre dialog se ut, mest hela tiden, varje dag. Förutom då när jag faktiskt uträttar saker. Då vet ni, då går det undan. Inget som kan stoppa min otroliga snabbhet och hjärngymppa i den stunden, då jag äntligen gör något vettigt. Och nej, att surfa runt på internet, se på TV-serier och filosofera om diverse konstiga saker gälls inte, det är inte produktivt. Eller?

Jag skulle påstå att min världsbild visst ändras när jag gör det där 'ingenting' i flera timmar i sträck. I höst utkom en studie som menar att TV-serier ger tittarna en lite mer logisk och snabb hjärna. En tränar alltså hjärnan genom att hänga med i de invecklade och mångfasetterade intrigerna. Helst ska en följa med flera serier samtidigt för att riktigt pressa hjärnan till dess yttersta kapacitet. Häftigt va? Jess, där har jag en ursäkt för allt mitt syndiga soffhäng.

Att skapa en uppfattning, att ta in information och att förbättra den kognitiva funktionen förbättras också av allmänt näthäng, vill jag mej påstå. När jag surfar läser jag, tar ställning, tar in ny information. Lär mej att skilja mellan relativt pålitliga källor och bullshit trams. Jag skrattar, gråter och blir arg om vart annat. Det sker en ständig omformning där innanför skallbenet medan omvärlden tittar ner på mej med en äcklande blick.

Om livet enbart skulle bestå av basic behov (äta, sova, dö osv.) antar jag att det inte skulle vara speciellt underhållande. Inte heller om vi bara skulle studera/jobba. Det krävs något så mycket mer för att göra ett liv, tills just det, ett liv. Där måste finnas åtminstone en krydda av allt. En tesked hobby, en matsked vänner, tre deciliter slösurfande/tänkande, ett kryddmått äventyr, lite romanser efter eget tycke och smak och där emellan lite shitfeelings.

Se detta som ännu en av mina många försök att positivera min lathet. Latheten som aldrig går över, vissa maskiner är lite oproduktivare än andra. Men jag vet också att de mest produktiva maskinerna oftare överhettas och bryter ihop. Men jag kör på mitt hittills fungerande program, jämna intervaller av superspeed och standby mode. Programmet får: 10/10 chillpills.


Jag skrev en krönika som poängterar inte samma ämne, klickar här för att läsa "The Queen of Multitasking".


På Halloween bestämde jag mej för att smeta på läppstift, gräva fram glajjorna och ställa mej framför kamera. Att leka cooling ska en göra kl: 08:00 på morgonen, såklart.

2 kommentarer :

  1. Wääh du skriver så bra, o tack för hjälpen, känner mej inte lika hemsk längre!

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar