torsdag 5 november 2015

Feministiska dimensioner.

Hej på er, va roligt att ni har hittat hit! På tal om ingenting (eftersom inget ännu kommit på tal, höhö) så kan jag berätta att jag har hittat min främsta och mest frekventa plattform för min feministiska kamp, bortsett från det "verkliga livet" då. Det är nämligen appen Jodel. För er som inte är insatta i vad appens koncept är kan jag snabbt förklara: Anonyma, korta Twitter-liknande inlägg. Kommentarer, likes och dislikes. Appen snappar upp alla inlägg inom en radie på 5 km om jag inte minns helt fel. Och det är här, på den svenska, studerande appen som en kan falla in i de mest lömska anti-feministiska fällorna.

Efter några dagar av intensiv användning upptäckte jag att jag gick runt där ute på gatan och gillade sexistiska puns, skämt och påståenden. De största samtalsämnena kretsar kring katter (surprise, surprise), alkohol (SURPRISE), sex (suuuur-fucking-prise, pun intended) och om studier som går åt helvetet. Så inläggen ger en hel del diskussioner att kasta sej in i, och jag kan ju meddela att den sura PK-bitterfittan är inte den mest uppskattade kommentatören.

Men hej, nu ska jag inte spela ut min fulla potential som pessimist, look on the bright side. Nu får jag nästan dagligen öka skärpan i mina feminism-brillor och öva på argumentation gentemot de klassiska "inte alla män", "jag kallar mej jämställdist", "det var ju ett skämt, var är din humor?".

Jag tycker att en av de svåraste sakerna i vardagsfeministens kamp är att se de olika dimensionerna. Vår värld existerar i flera verkligheter, varav en är den största samhälleliga verkligheten som majoriteten lever i, den är störst men långt i från bäst. Sen har vi den feministiska verkligheten där en sätter sej emot de mest vardagliga sakerna i 'majoritetsverkligheten' och strävar till något bättre. Mina brillor är ännu inte så skarpa att jag per automatik kan se kopplingar mellan de olika verkligheterna och direkt känna igen de orättvisor som feminismverkligheten kämpar för. Därför fortsätter jag öva, lära och läsa. Jag fortsätter Jodla och kommer på briljanta come-backs till alla elitistiska machotyper där ute i cyperspace.

Det här kändes väldigt filosofiskt, Platons grotta osv. Tack för mej, hej!

2 kommentarer :

  1. Haha, är tydligen inte ensam i min kamp på Jodel! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Tillsammans e vi starka! :D

      Radera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar