torsdag 15 oktober 2015

Låt snoret rinna och finnarna brinna.*

Hej från soffhörnet! Medans jag fortfarande ligger däckad som en lite ynklig kyckling i soffhörnet händer det saker där ute i TheBigWorld. Den omtalade hysterin fortsätter (vilket resulterade i både besöksrekord och en nyhetsartikel *secretly jumping up and down of excitement*, skolarbeten hopar sej och det närmar sej Ond sitz! Jag har tagit det som mitt livsuppdrag att lyckas bli feberfri tills klockan 19 ikväll. C-vitamin, finrexin, burana ant what not. Jag känner mej som ett levande apotek.

Det här med sjukdom, det fascinerar mej något otroligt. Det är få gånger jag drabbas av gubbsjukan men det händer varje gång bakterierna håller ett järngrep om min hals. Då blir jag sådär äckligt självisk och ynklig. Yhyyy, yhyyy tyck synd om mej, jag är sjuk, jag kommer aldrig att få lukta på blommorna under eken igen (p.g.a allt snor och den obefintliga finska sommaren)!

Min snoriga hjärna skulle gärna skriva långa haranger om usel sjukvård, buttra bihålor och läkare som aldrig riktigt förstår. Men ingen vill ju vara en partypooper, right? Så jag kör en lista över saker som kan anses positivt med ett bristande immunförsvar.


  1. En får äta kex till lunch. Kex dygnet runt om en så vill! Är du ingen kexdiggare kan du välja annan socker- och fettbomb, huvudsaken är att sockertanden blir nöjd.
  2. En behöver inte klä på mej obekväma kläder. Ha helst något som är lätt att riva av, feber kommer nämligen gör så att du svettas, kallsvettas och fryser med tre minuters intervaller.
  3. Du får slötitta serier hela dagen lång, i flera dagar. I ain't complaining. Om du ser ett ljus i feberdimman kan du ju passa på att läsa något intressant eller måla en bild, inget för ansträngande. Ta ut all lathet du bara kan medan du har en giltig orsak.
  4. Om du ligger hemma så ska du passa på att hosta vilt omkring dej. Inga armbågar eller artiga hostningar. Go all in och hosta ut de värsta slempropparna, så länge det inte finns någon oskyldig frisk jävel i din närhet.
  5. Så länge du en gång håller på att snuska ner ditt hem kan du passa på att lämna näsdukar och tékoppar lite var som helst. Du är ju sjuk, en får inte städa med en kroppstemperatur högre än 34,4.(See what I did there, huh?)
  6. Är du sur på någon eller har du en aktiv krigföring på gång? Kombinera då punkt 4 och 5. Bjud över din fiende och när hen ringer på din dörr, öppna och hosta rakt ut och släng näsdukar som konfetti över hen. Beundra ditt mästerverk och stäng sedan dörren. Återgå till din B&J i soffan. Jag vet att jag är ondskefull, you're welcome.
Finn fem fel.
alt.
En sekunds moodswing.

*(Angående rubriken: Jag syftar inte på folkslaget finnar, utan de som sitter i mitt ansikte. Jag vet att inlägget inte handlar om finnar, men det rimmade ju så fint. Låt snoret rinna och finnarna brinna.)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar