onsdag 2 september 2015

Jag kommer ut, som glasögonorm.

Mooo! Japp, det är en accepterad hälsningsfras. Sägs i ganska hög ton följt av ett tyst "i" och en höjd hand vid tinningen. Nu har ni ett nytt move att pröva på, jag garanterar att det blir en succé. Varsågoda.

Jag tänkte slänga in en sista tanke om "första intrycket" med betoning på utseende. Jag vet, det blir lite tjatigt men det finns många andra gulisar där ute som har en lika livsomvälvande vardag som jag. Ursprunget till denna fundering är ganska gammal. Jag har nämligen fått höra, ganska ofta att jag passar superbra i mina glasögon. Kanske är det mina nära vänner som bara är trötta på att jag aldrig ser lika långt bort som de gör. -Var?! Vem?! Vilken fuckboy?! Jag ser inte!

Jag har aldrig riktigt hållit med det här påståendet, enda gångerna jag aktivt har använt glasögon är i skolan och på bio. Det skulle aldrig ens komma på fråga att ha på dom en lördagkväll, aldrig. Usch, jag ser ju bara så nördig ut. Notera att jag haft glasögon i sex år redan men vägrar fortfarande acceptera min bristande syn. Envisa jag.

Nu när jag bytte ort och studieplats tänkte jag om. Jag tvingar mej själv att bära glasögon för en simpel orsak, så att jag ska känna igen de som hälsar glatt (förlåt om jag inte hälsar tillbaka, jag ser helt enkelt inte vem det är och att ni ens hälsar, förlåt!) och så att jag kan urskilja bekanta ansikten i en folkmassa. Blindhet skapar väldigt osmidiga situationer.

Stämmer det då att jag faktiskt ser bättre ut med glasögon? Eftersom spegelbilden inte är objektiv bestämde jag mej för att låta kameralinsen avgöra. Resultat:

Sorry not sorry för ett trött och seriöst ansikte. Tänker heller inte följa normen att alla kvinnor måste le på bild, stoneface for life girls! Tillbaka till saken, glasögon eller icke glasögon, det är dilemmat. Nu inser jag att mina vänner kanske har rätt, eller?

Enda vettiga beslutet är att don't give a shit and glass up! Hellre klarsynt än fåfäng. Här skulle en kunna rabbla upp alla inspirerande quotes om hur det är insidan som räknar, du är fin som du är och allt annat jadirams. Men sånt vet vi redan, youtube:a "Tyra Banks speech" om ni vill få en egoboost, 100% satisfierande, jag lovar. Påminnelse till mej själv och alla er andra: Ha de gött och sluta noja över ytliga saker!

2 kommentarer :

  1. Jag får ofta höra att jag passar bra i mina brillor, och jag har använt dom hela dagarna, varje dag i nästan ett år. Men när det kommer till att ta bilder av mig själv gillar jag inte min glasögonlook. Jag brukar ta av dem när jag ställer mig framför kameran. Kamerasensorn ljuger ju som sagt inte, men det gör kanske mina vänner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör på med brillorna bara! Om du mot förmodan verkligen inte tycker att de passar dej, byt till linser vetja! Alternativ tre skulle ju vara en laseroperation, det är kanske en lite större satsning, men det fungerar åtminstone.

      Radera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar