söndag 27 september 2015

Fetto eller fuckable - tiden avgör.

Hur ser ett 24-timmarssamhälle ut? Hur skulle den potentiella värld ut där alla jobbar, handlar, tränar, äter och dammsuger på olika tider under dygnet? Kommer det här att splittra, kategorisera och isolera människorna i olika grupper? När ordnas då event av olika slag och hur ser målgrupperna ut? Alla kan inte njuta av finkultur eller ravea i en källare under fredagens skymning. Blir det bal på slottet måndag 04:00?

Den första komplikationen som jag har i detta 12-timmarssystem är bankärenden. Banken är den tjänst som har öppet minst timmar på dygnet var av jag är fast på skola eller jobb under alla de tillgängliga tidpunkterna. De flesta ärenden kan ju uträttas via en internet pryl men ibland är en helt enkelt tvungen att gå in genom dörrarna av slisk kapitalism. Eller vänta nu, de har ju aldrig öppet när jag sportar *FrItId* så där slapp jag ett måste, hurra!

Vilka normer måste brytas för att dygnet runt principen ska vara normaliseras? Idag  är det näst intill accepterat att handla chips eller chicken nuggets på ABC en sen lördags timme. Dock inte i collagebyxor, och verkligen inte ensam, och absolut inte om du är tjock! Opopulära fetto. Skaffa ett gymkort och lite vänner nu redan...

Gymkortet ska användas helst alla dagar i veckan. Men gud vilken ortorektiker en är om en stämplar in vid bänkpressen före arbetstid. Ännu värre skulle en late night workout på en helgdag vara. Samma fördömande norm, skaffa dej ett liv snälla du. Stirra inte för länge på din pumpande spegelbild heller, fixa inte till håret eller flexa bicepsen. Vi vet du är fit, fab och fuckable. Skryt inte.

Det finns många saker en inte får göra för tidigt eller för sent på dynget. Till exempel att vakna eller somna. Äta eller jobba. Supa eller vara bakfull. Instagramma eller blogga. Vara trött eller energisk som en duracellkanin. Dygnsrytmen är kanske i sej inte ett så intressant fenomen men så mitt i allt uppenbarade sej en hel drös med normer framför ögonen på mej. Normer endast om när en får göra vad. Det känns absurt. Det tyckte människorna i butikskön kl 20:55. Majoriteten stressköpte alkohol, jag köpte skinka och broccoli. Blickarna antydde på att det var jävligt konstigt och de sände mej en halvhjärtad våg av pity. Tillbaka fick de en sjö av skadeglädje, hej bara skabbis och morkkis. Ni kommer hänga över toalettringen och jag kommer njuta av mina söndagsmackor, ha!


Praktexempel på normbrytande aktiviteter. Morgonplugg och kvällsplugg.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar