tisdag 22 september 2015

Att gråta i pölar och sjunga i regnet.

Hej. Idag är en jobbig dag. Det där med måndagskrabbis, ni vet (inte p.g.a förtärning av alkoholhaltiga drycker, mer p.g.a veckoångest, läs föregående inlägg för mer info). Men bortsett från att min fot är bortdomnad och att det är tisdag så måste jag skriva av mej. För det är det jag gör här, ventilerar olika problem/fenomen eller skapar nya alster. Ni får liksom hänga med i en öppen dagbok, känn er priviligerade. Hoppas ni lär er något eller åtminstone blir underhållna!

Så vad är upp med ens dagliga form? Helt humörsmässigt. Jag har full förståelse för livskriser och andra sunkiga händelser som gör att ens liv känns lite piss. Att en avliden hund, en nekad arbetsplats eller ett ofrivilligt blödande knä kan få vilken livssituation som helst att kännas *insert bad emotion*.

Men det är den omotiverade sunkigheten jag inte förstår. Inte heller den omotiverade lyckan, men spontant lycka gör väl ingen harm, den är välkommen alla dagar. Så varför kommer det sig att en helt omotiverat mittiallt ligger i en lite pöl av tårar och tycker att livet är skit? Fastän allt är på sin plats och livet är ungefär det samma som igår. Det ända jag vet är att tankesättet om att livet är som en berg- och dalbana stämmer. För att ha roligt måste en också har tråkigt annars vet en ju inte skillnaden mellan tråkigt och roligt. Samma sak gäller glad och sur. Stressad och lugn. Energisk och trött. Störtlycklig och pissförbannad. Lyckan kan inte existera utan olyckan. Tårar och skratt hör ihop, ibland samtidigt.

För att muntra upp denna tisdag kör jag en snabbrepris av små lyckosaker att tänka på i mörka stunder:

1) Känslan av att ha uträttat en syssla. (Inget uträttat idag, fan...)

2) Att ha en bra hårdag/kläddag/kroppsdag. (Fina nya sockar. Ja, jag tänker hålla fast vid min dialektböjning av 'sockor'. Deal with it.)

3) Att upptäcka fina saker i sin närmiljö. (Fönstren till biblioteket, to die for!)

4) Att få komplimanger. (Alla är så mycket mer generösa med komplimanger i Åbo, love it.)

5) Att ge komplimanger och se att personen blir glad. (Leenden och lite generade blickar är så mysiga.)

6) Att glida ner under täcket efter en lång, tung dag. (No comments needed.)


Praktexempel av typiska "everything on point"-dagar vs. "mitt liv suger"-dagar. På dessa bilder kan alkoholkonsumtion bidragit till ökade effekter.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar