söndag 30 augusti 2015

Mental kollaps.

Gonatt! Inledningsfras baserad på veckans mentala tillstånd. Trött, matt och urpumpad. Trötthet orsakad av endast sinnesförnimmelser är oroväckande. Hur kan en förvandlas till en levande trasdocka av att bara, se, höra och ta in nya saker? Hur? Varför?! Det är ungefär vad jag har grubblat på i en hel veckan nu, utan framgång.

Trots denna konstanta trötthet lyckades pressa ur mej en krönika. Läs den här, för att få tydligare insikt om fenomenet Första Skoldagen. Krönikan fick bli veckans enda lilla kraftansträngning. Resterande dagar har jag: 1) presenterat mej själv oräkneliga gånger 2) festat endel med väldigt snälla främlingar 3) lyssnat på never-ending föreläsningar om bibliotek, KELA och datasäkerhet 4) tappat bort mej på olika platser 5) varit totalt förvirrad ca 100% av min vakna tid.

Men hey, om det är tungt att gå i skolan så kan jag väl också sysselsätta mej med lite världsliga vådor, som en liten bonus? Som om ni inte mot förmodan har sett YLE:s olika dokumentärer och reportage om flyktingvågar och trafficking ska ni göra det. Finns på Arenan. Om ni vill tära på ert samvete ytterligare ska ni spendera 1,5 h på dokumentären "The true cost", finns på Netflix. Handlar om klädindustrin. Jag satte mej själv i en mental skamvrå efter att jag såg den.

Efter dessa två dokumentärer kunde jag bara konstatera följande: världen äger inget samvete, ingen bryr sej om någon annan än sej själv och att allt är hopplöst. En hel samma depp, var ska en börja? Hur räddar en världen? Vem kan revolta hela vårt ekonomiska system och störta kapitalismen? Finns det en Arbiskurs för detta? Vilken blankett ska en fylla i? Superhuman, anyone?

Att sluta ett inlägg i 100%-deppmode är inte optimalt. Så här får ni en bild på stans godaste tacos. En klottig middag för mindre än tiolappen, va e nu betär än he?! Kanske rainbow farting cats, men inget annat. Sådeså.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar