tisdag 30 juni 2015

Den ensamma hästen.

Hej på dej! Eftersom vi håller på att flytta (från Karperö in till stan, aka. Vasa centrum, för er som kallar någon annan stad för ert 'stan') så blev jag tvungen att gå igenom alla 10-tals lådor jag någon gång packat ner och tyckt att jag behövt spara. Tingen som jag påträffade i lådvimlet härstammade ända från -99, det var en hel drös med pokémonkort och blanka stenar. Hur tänkte jag där 16-år-yngre-jag? Tydligen var stenar och små burkar det mest emotionellt värdefulla jag ägde på den tiden.

Det andra ytterst intressanta jag hittade var alla mina lågstadieböcker och häften. Alla! Fatta hur stor hög av papper som legat och skräpat på vinden. Galet. Jag dumpade allt i pappersinsamlingen förutom mina 'friskrivnings'- och 'egna häften' (förtydligande: berättelsehäfte och klotterhäfte). Så här tänkte jag nu föreviga några av dessa texter eftersom:
1) jag dog av skratt och gråt när jag läste igenom dem
2) det känns tryggt i mitt organisations-maniska-sinne att ha ett ursprung i mitt skrivande (wow, första gången jag använder uttrycket "mitt skrivande", tydligen är jag en äkta skribent nu, coolt)
3) jag jobbar på ett längre blogginlägg och detta får fungera som en liten utfyllnad tills det är klart.
_________________________________________________________________________________

Min Första Häst Bok, Min Häst Bok (6 år)
Den Ensama Häst ritad av Lina Hassel

Ryttare: -böhövär du jelp?
Mamma häst:-AJ!
Föl: -Nej!

Den magiska häst ritad av Lina Hassel

Mamma häst: -Jag vill ha en krona
Fén: -Det ska du FÅ
Mamma häst: -Tak. Å et föl, nu har jag både en krona åk et föl. Å en stav, nu kan jag härska över landet.
Föl: -Å en roset, en fjuti roset

Mamma häst: -Nej, nu får det reka, en sak til
Föl: -Åkej mamma, en sak til

Mamma häst: -Här e vårt hem
Föl: -Å vad vakärt, å vilka fina hästar

Ryttare: -Kåpetikå, nu rider vi
Mamma häst: -Hejdå, ihahaha

Note: Eftersom den allra fösta 'boken' jag skrev var i illustrerad form likt en serietidning valde jag att lägga till de kuriverade namnen, föratt hålla koll på de ytterst djupa karaktärerna.

Beskrivning av fiktiva karaktären Star (8 år)

Hej jag heter Star. Jag är en islandshäst. Jag är minst i stalet. Jag blir retad av dom andra hästarna bara för att jag är minst men jag älskar att beta i hagen. Och att ha ridlektskon.

Sagan om Star (9 år)

Den här sagan handlar om ett litet föl som heter Star. Han var nästan hel svart. Han hade 4 strumpor och en hel lykta.
Den dag kom en flicka till stallet. Hon hette Sofie.
Sofie köpte Star.
När Star blev stor blev han en bra hopphäst. En dag kom ett brev till Sofie, så här stod det: Ni har blivit med tagna i årets mini hopptävling. A.V.S. Mrs. Granger.
På tävlingen var Sofie och Star väldigt väl tränade.
Nu var det Stars tur han klarade första och andra hindret men tredje rev han.
När alla hade hoppat var det daks att dela ut pris. På tredje plats kom Ms. Wiklund på andra plats kom Sofie och på första plats kom Mr. Potter.
Hur Star och Sofie levde sen kommer i nästa bok.

Sagan om en musfamilj (10 år)

Hej! Jag är en liten mus. Jag bor i ett rotthål med min mamma och pappa och Fliss hon är min syster. Och jag heter Molly. Vårt rotthål finns i Fru Fluffs hus. Vet ni vad, igår tänkte Fru Fluffs katt äta upp mig. HJÄLP! Fliss, ja hon tycker mycket om att åka motorcykel. Pappa, ja han tycker om ost. Mamma, ja hon tycker om pappa.

Sagan om Storen och Lisa (10 år)

Det var en gång en jätte som hette Storen. Han var jätte stor. Storen bodde med en liten flicka som hette Lisa. Storen gillade Lisa men Lisa ogillade Storen. Hon tyckte att han var ful och ohygienisk.
En dag skulle Storen och Lisa ut och gunga. Storen gungade på sin stora gunga medan Lisa gungade på sin lilla gunga.
Det gick bra att gung för Lisa men för Storen gick det dåligt för att gungan var för liten.
Men mitt i allt kom några vetenskapsmän och ville ta Storen.
Lisa sa: -Ta honom bara han är så ful.
-Nej! Låt mig var med Lisa hon är så fin. sa Storen. Vetenskapsmännen tog Storen.
När Storen var borta tänkte Lisa: -Oh! Jag måste väl rädda honom! På samma gång 100 km därifrån tänkte Storen: -Hon räddar mig nog alldrig. Men Lisa tyckte fortfarande att Storen var ful. Medan Storen tyckte att Lisa var fin.
Så levde dom lyckliga i alla sina dagar.
_________________________________________________________________________________

All in all, jag har konstaterat att jag måste ha varit ett konstigt barn. Majoriteten av berättelserna handlar om mobbning, familjer, blodkorvar (!?) och hästar. En brukar väl säga att barns teckningar och sagor återspeglar deras egna upplevelser och känslovärldar, i så fall hade jag en galen uppväxt. 8-åriga-jag tyckte dock att livet flöt på som det skulle och jag älskade att rensa ut inälvorna ur fiskarna som moffa och jag hade fångat.

Efter lång text tänkte jag belöna er med två bilder. Här är jag imponerad över att 8åringa jag visste att det fanns två olika former på hjärtan. Ett kroppsligt och ett symboliskt.
Note to self: om ditt hår står ut av egen kraft är det dags att tvätta det.





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar