söndag 10 maj 2015

Glidar-pennor och hormonflöden.

Dendär känslan som sakta men säkert börjar snurra i magen, där nära mjälten. Mjälten har väl igen biologisk uppgift, väl? I såna fall tillskriver jag nu mjälten som den kreativa körteln. Huvuduppgift: utsöndring av kreativitin. Brister: eftersom körteln ännu bara finns i upplaga 1.2 har den bristande tidsuppfattning. Utlösningarna sker än så länge på helt fel tillfällen. Åtgärder är under processarbete. Var god vänta.

Så när mjälten väl satt igång sin utsöndring finns det ingen återvändo. Pirret värmer lungorna, armarna och benen börjar spritta. Det är den perfekta blandningen mellan filt-mys och vår-spritt. Fort. Papper! Penna. Jävla penna som aldrig funkar. Jag måste ha en glidar-penna. En såndär som flyger över pappret och bokstäverna smattrar på i ett mekaniskt flow.

Två långa sekunder av väntan. Skräckslagen, med en gnutta press. Men framför allt pirr. Två sekunder av intensivt stirr på ett tomt papper. Grease-flickan med händerna uppsträckta och en fladdrande röd skarf i luften ger mej ett leende av triumf. Let the game begin.

Ready!
Set...
GO!

Adrenalinet bandas med kreativitinet och euforin är nära. Pennan glöder, glidet är där, det funkar. Smattret av bokstäver, tunga ojämna andetag, håret faller in i synfältet. Borde klippas. Klippas av, kort-kort ska det vara, distraktionen är för stor, men en måste fortsätta. Fortsätta neråt på pappret.

Före mitt samvete brister måste jag erkänna min hemliga ingrediens. Detdär som gör det extra smarrigt, som jordgubben i marängen. Ett sting. Det behövs alltid ett sting, ingen medelmåtta utan ett ess i rockärmen kommer någonvart. Någonsin.

Fast kroppen är fantastisk på sitt lilla (stora) sätt så klarar den inte av det vidunder jag vill ha. En liten gnutta hjälp och allt blir perfekt. Perfekt, det är så det ska vara. Måste vara. Inget storslaget tar sej igenom med en buckla i karossen. Perfektionen krävs.

Jag söker, söker hela tiden efter gnistan, det lilla extra. Det finns att insupas på många ställen, av många olika saker. Allt en behöver göra är att söka, känna konstant hunger. Var på jakt och du kommer att finna. Finna det du letar efter. Idag var allt jag behövde lite koffein.
Spritt, spratt, låt kreatitivinet flöda.

*insert poetic/deep/creative-mind picture*



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar