fredag 10 april 2015

Snor-o'clock.

Om humorgruppen KAJ skulle ställa upp i det kommande riksdagsvalet skulle min ena röst och alla mina tusen hjärteröster läggas på dem. KAJ och deras pollenpolitik. Utrotning av björkar och andra snorframkallande jävlar. Föratt komma in i rätt stämning klicka här.

Direkt snön börjar smälta och solens första strålar når finländarnas förundrade ansikten, "Wow, solen, så länge sen, kan en faktiskt gå utan långkalsonger tre månader om året?!" så börjar det pirra och sticka i mina bihålor och fötter. Bihålor, fötter, va? Jag ska förklara, bihålor föratt jag är ett snorbarn anno 1996, mina bihålor har en tendens att få min ungdomslidelse att bli 10 gånger värre, tack nu bara. Fotpirrandet beror på att jag känner ett stort behov av att snöra på löpskorna och ge mej ut på vägarna eftersom jag bara kan springa på vinterhalvåret utan att känna mej som en överviktig astmatiker.

Björkklockan börjar klämta snor-o'clock och alla pollenallergiker söker nu frenetiskt genom alla medicinskåp föratt rusta sej med alla tänkbara hjälpmedel. Allergipiller, inhalatorer, antihistaminer och nässprayer i alla olika former. Är en riktigt desperat vänder man sej till bullshit så som näskanna, naturkost, zonterapi och möjligtvis spåkulor, horoskop och låtsaskompisen uppe i molnen. Allt föratt ens kunna identifiera om ens deodorant ännu är aktivt, om prutten var en stinkbomb eller om mjölken gått illa.

Efter som jag är en lat snorare orkar jag inte sträcka mej längre än till mina trogna allergipiller. Så denhär måndagen fick bli min officiella upprustnings dag, kartorna grävdes fram och en daglig påminnelse aktiverades på telefonen. Något jag dock hade glömt i samma veva som jag förträngt hur solens strålar känns på mina kinder var att det tillkommer åtminstone en biverkning av pillrena. Trötthet. Min oproduktiva vecka fick nu en förklaring när jag satt med en tredje kaffekopp framför näsan och mina ögonlock ändå kändes som 10 kilo tegelsten. "Hur kan en vara trött efter 9 timmars sömn och 3 kaffekoppar på en såhär solig förmiddag?!" utbrast jag med ett öga slutet och det andra påväg neråt i snabb takt. Inte okej, bara lite, jag har ju en ursäkt till varför jag inte skrivit mitt musikdiplom ännu. Skulden ligger ju på björkjävlarna.

Så för alla er andra som sitter i samma snorklump som jag, här är en snabbguide till en lindrigare vår och sommar:

1. Ha alltid med dej en extra näsa som kan lukta sej till gasläckor, pruttar och mögel. Föratt detta ska fungera till 100% bör näsan sitta på ett fungerande ansikte i form av en bra kompis eller en välbetalad nässniffare.

2. Försök balansera upp tröttheten med kaffe eller annan form av koffein. Om detta inte fungerar, ta en tupplur, en timme eller fem. Det är bra för både kropp och själ, och lathetskörteln.

3. Ta din löpning till gymmet. Löpbandet är typ det tråkigaste som finns, jag vet, men ta med din telefon så kan du titta på roliga youtube-klipp eller din favorit serie/podcast/e-bok and what not.

4. Börja träna på din regndans. Jag skämtar inte. När det regnar eller just har regnar kan du faktiskt vistas utomhus utan problem. Så googla "regndans+tutorial+crazy voodoo shit"

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar