tisdag 28 april 2015

Nykterhetens recension.

Holy McSizzle! 11 april gled förbi som en helt vanlig fartfylld lördag. Förlåt mej. Jag vet att ni har suttit där hemma och bara väntat på min uppdatering om hur mitt #100päivää (utmaningen att vara nykter i 100 dagar från 1 januari) projekt gick. Men som räddarinnan i nöden kommer jag nu att uppdatera er om dessa tre månader före ni spricker av jag-behöver-veta-detta-före-jag-dör-känslan. Ja, jag vet att jag är givmild, your welcome!

Att Yle startade denhär kampanjen direkt efter nyåret insåg jag snabbt att var ett strategiskt val från deras sida. Traditionsenligt så brukar många ha en vit månad(inte jungfru-vit, det är teoretiskt omöjligt, bortsett från att en var jungfru-vit före nyåret...) efter nyår, därav mindre folk som firar saker, därav mindre festligheter. Orsak nummer två till att denna utmaning var relativt lättvunnen var årstiden, vinter, midvinter (även om skridskobanorna smallt efter två veckor och vi gick runt i slask majoriteten av vinterhalvåret). Det är som om vinter har en magisk kraft över alla festsugna ungdomar, "Ni bör inte inta alkoholhaltiga drycker, vila istället er skoltrötta kroppar under varma filtar och förbarmar er över vädret, där med basta!" måste ha varit det mantra som magiker viskat i allas öron varje vinternatt. Solklart. Eller nej ursäkt mej, snöklart!

Nu kanske ni fick intrycket av att jag klarade mej helt nykter och var i mina sinnesfullabruk i 100 dagar i sträck? Men nej, där jag lurade jag er allt! Jag måste erkänna att cheat-days kom i dagarna tre. En sitz, en märkligt tung lördag och en slalomresa. Alla tillfällen har väl sina orsaker, inte sant? Huvudsaken tycker jag är att jag släntrade hemma alla tre kvällar utan dåligt samvete och en ytterst trevlig kväll i bagaget. Tackar och bockar för det.

Under denhär tiden hann jag agera som nyktert festsällskap ynka tre-fyra gånger. Jag blev lite besviken, jag hann ju inte pressa mej eller min vilja mot mitt samvete. Det var hur lätt som helst att avstå den lagliga drogen. Hör och häpna, det var inte ens tråkigt att sen klockan ticka i samma takt som tungor började sluddra. Det var en mycket underhållande process att följa. Tackar och bockar för det också.

Det enda problemet jag stötte på under mina såkallade cheat-days var söndagsångesten som vid dessa tillfällen bara ökade. Steg upp i taket, upp till huvudvärk, upp till livsvånda, upp till ren ångest. Usch blä, fy söndag, fy på dej, varför ska du vara så jobbig, varför?! Söndagar kommer alltid ha en underlig bubbla av äckelkänsla över sej, och det kommer alltid vara ett olöst mysterium med ett obefintligt botemedel. Endast förebyggande handlingar så som lång frukost, bra söndagsupplaga av dagstidning, träning, nykterhet, att göra ingenting viktigt och göra något kreativt lättar på söndags-symptomen.

Så vad är då slutsatsen av dethär experimentet? Jo, det lönas att prova på. Det ger insikter om en själv, ens vanor och ens bekantskaps vanor. Det är en utmaning, en kan alltså drivas av ens vinnarskalle. Efter avslutad tid har jag insett att konceptet "varannan vatten, varannan sprit" också går att tillämpa i frågan av helger. En får faktiskt vara nykter på en fest, det är helt acceptabelt. En får också bjuda till och ta en glas eller fem om en så känner för det. "Måtta med allt" må vara ett tråkigt uttryck men ack så sant.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar