måndag 6 april 2015

Livets stora lösning- Netflix.

Studentskrivningar: check!

Gymnasiet: check!

Sommarjobb: check!

Mitt liv: check!

Musikdiplomet: inte ens påbörjat.

Inträdesprov: har inte ens böckerna.

Körkortet: 90% klart, halkbanan väntar ännu på mej, hjälp.

Ordna en julklapp: har inte bestämt datum ännu, det är april redan (!)

Känna mej utvilad: kommer det någonsin att hända?!

Reda ut världsproblem: 50% check, Bella och jag har detta under kontroll.

Dethär med att "fixa" saker, göra ärenden och planera har aldrig varit min starka sida. Att sitta här och tänka på alla saker som jag ska gör, i sinom tid, det är jag en mästare på. Men att faktiskt utföra dem, det mina vänner är den stora utmaningen. Innanför mitt skallben uträttas stordåd flera gånger per dag, i verkligheten snapchattar jag mest roliga bilder på mina katter. Det går bra nu.

Föratt klara av olika uppgifter och must-do's så brukar jag motivera mej med att tänka på tiden efter att jag slutfört sysslan. Tiden då det är klart, stressen avtagit, då jag inte behöver prestera och jag kan bara vara. Denhär våren har jag dock hittat ett hål i dethär tankesättet. Det kommer aldrig en tid när en inte behöver göra någonting, när ett delmål är uppfyllt dyker direkt nästa upp. Det kommer ingen paus, det finns ingen stressfri zon där alla tankar kan flyga iväg och lämna mej ifred. -Hjärnan, varför ska du vara så komplex, kan du inte bara lämna mej ifred, för en en dag?

Dagar då duktiga-effektiva-prestations-Lina tar över brukar jag klicka mej in på HEJ BLEKK och läsa hennes inlägg om 'duktiga flickan' och prestationsångest. Där får jag igen en uppenbarelse om att allt inte spelar så stor roll, jag kan slappna av och bara tänka en stund på den feministiska kampen, strukturerna och orsaken till varför jag är stressad. Sist men inte minst blir jag påmind om att det nu är bästa att bara sjunka ner i soffan, klicka upp Netflix, njut, skratta, gråt och kanske ta en tupplur. Efter två avsnitt känns allt oftast lite bättre och jag orkar äntligen ta tag i dendär saken som jag borde ha gjort förra månaden. Score.

Eftersom det är bästa dagen i veckan, måndag, ska jag passa på att göra allt detdär roliga som man får göra då hela samhället tagit en paus föratt fira påsk. Agendan blir då: blogga, beställa inträdesböcker (check!), träna, lösa några djupa filosofiska problem med Bella, Netflixa i soffan, gå i skogen och förundras över hur annorlunda luften är där och snapchatta dagens roligaste sovposition ala Leia (ja, Leia är en katt, min mys katt, katten som jamar direkt hon lyfts upp, som jag ändå bär omkring och låtsas att hon jamar av välbehag, fölåt Leia, jag vet att du älskar mej ändå).




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar