onsdag 22 april 2015

Den sannfinländska ådran.

De senaste dagarnas händelser gör mej helt snurrig i skallen. Calle-effekten. Rödmylleregering. Procentuella analyser. EU-parlametariker. Soffliggar-partiet. Slag ord så som- Att rösta är inte en plikt, det är en rättighet! hörs över allt. Media kryllar av vinnare och förlorare, vissa spekulerar redan om regeringens ställning till Grekland. Snälla vänner, vi har inte ens en regering ännu!

Jag har en viss förståelse för dem som inte röstat i årets riksdagsval. Det är klurigt, näst intill omöjligt att hålla koll på alla partiers agenda och ännu därtill kandidaternas egna åsikter. Det finns oändliga nivåer av tyckande, lovande och förverkligande. Innan valet när jag skulle sätta mej in i situationen kände jag hur svetten började lacka, nervbanorna gick på högvarv och jag ville helst bara krypa in under en filt och registrera mej som soffliggare.

Men eftersom jag har en stark förkärlek till anklaganden och allmänt klagande så kunde jag ju inte slänga bort min röst. Rösten gör en även berättigad till grinighet, har jag hört (det är ungefär det enda argument som läggs fram när man diskuterar valdeltagandet, svagt). Föratt undvika hjärtsvikt och depression vid en ringa ålder på 18,9 år så gjorde jag en strategi för mitt sökande efter en passande kandidat. Såhär såg den ut:

1. Kandidat X ska inte tillhöra Sannfinländarna, Centern eller Samlingspartiet.

2. Kandidat X ska vara svenskspråkig eller tvåspråkig.

3.Kandidat X ska vara av kvinnligt kön, oberoende fysiska egenskaper.

4. Kandidat X ska värna om de unga och utbildning.

Fyra punkter, mycket simpla. Fem minuter intensiv reseach av Vasa valkrets kandidater hittade jag min kandidat X. Efter ytterligare stalkande av X så var jag säker på mitt beslut och gick med stolta steg till vallokalen på söndagen.

Att få se resultaten lysa upp TV-skärmen samma kväll var den ultimata hjärtsvikts/depressions framkallaren. Majoriteten av finlands folk stöder precis det motsatta till mina fyra enkla punkter, vänta va?! Det var på söndagen som det gick uppför mej vilken liten lycklig bubbla jag lever i. I min bubbla ser jag inga rasister, sexister eller pretentiösa 50-åriga gubbar. Men kommande 4 år så är det just dendär 50-åriga, finska, invandringsfientliga mannen som styr min framtid. Great.

Nu sprack tre blodådror och 100 nervbanor överhettades av ilska. Tack och adjö.

5 kommentarer :

  1. Bara förlorare modererar kommentarer. Om du inte vill ha anonyma kommentarer på din blogg, så ska du förbjuda dem via inställningarna.

    SvaraRadera
  2. Eh vad är det för en Regent Av Världen som kommenterat här ovanför? Alla bestämmer väl själva hur de gör med kommentarer på sina egna bloggar, jösses.

    Det jag skulle säga, innan jag blev distraherad, är att jag gillar det här inlägget! Svindlande (skrev först Svinland(e) -- så freudianskt av mig!) obehaglig känsla det där att så många väljer att rösta så helt tvärtemot från vad en själv gör. Hur går det ens till, liksom? Hur kan en rättfärdiga det för en själv? Hur ser tankeprocessen ut? Kan inte ens föreställa mig vilka typer av värderingar de människorna har. Gissar dock att jag skulle tycka de var både absurda och äckliga.

    SvaraRadera
  3. Ja, ideologin i denhär annars diktatoriska bloggen, styrd av mej, är att alla kommentarer jag bli publicerade. Endast "har du prövat denhär mirakel kuren ännu? Gå ner 5 kilo i dygnet!"-spam ska förhindas, här ska ingen banta eller köpa nya bakmaskiner.

    Vad roligt att du gillade inlägget! Ja jag har också svårt att förstå mej på vilka dessa svin är här i Svinlandet. Jag har ytterst svårt att ens förstå vad som föresgår där inne i huvudet på dedär mystiskt diffusa väljarna. Det är sannerligen en konstig värld där utanför ens egen lilla bubbla.

    SvaraRadera
  4. en Regent Av Världen28 april 2015 22:50

    Jag klagar därför att en tidigare kommentar (iofs litet kritiserande) inte har blivit publicerad. Visst, alla bloggare får bestämma själva, men det känns fegt att bloggaren bokstavligen ska acceptera kommentarer förrän dom publiceras. Man kan också fråga sig varför ska man alls ska gå genom jobbet att moderera kommentarer om man inte vill skräddarsy bloggens image utåt?

    SvaraRadera
  5. Hej Regent. I mina kommentarsverktyg finns det inga väntande kommentarer som jag inte skulle ha publicerat. Så endera har det varit tekniska problem med din opublicerade kommentar eller så har snällhets tomten plockat bort den innan jag hunnit godkänna den. Modering av kommentarer har jag ännu möjlighet att göra eftersom att jag får högt 1 kommerntar i veckan, vid plötslig ökning av kommentarer öppnas kommerntarfältet eftersom jag då omöjligt skulle orka/hinna godkänna flera 10-tals kommentarer per dag.

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar