söndag 8 mars 2015

Mommo BH, kvinnodag och fettdrypande hår.

Glad kvinnodag! Grattis på kvinnodagen! Ha en trevlig kvinnodag! God kvinnodag! Gott kvinnodags firande! Plus alla andra möjliga fraser som uttrycker firande, hurrande och fest, heja oss, kvinnor, män och alla där emellan eller utanför! Efter sista firade kvinnodagen ska vi ha lyckats skapa en "kategorisering" där alla har en plats och bekväma benämningar.

Föratt uppmärksamma denhär dagen tänkte jag snabbt slänga ihop en lista (om någon undrar, ja, listor är mitt favoritsätt att formulera och reda ut mina tankar...) om saker som jag gör och kanske inte gör för att bryta mot olika normer, rädslor och osagda sociala regler. Om jag gör det föratt bevisa något för mej själv, andra eller bara föratt pröva gränser vet jag inte, men hur som helst så tycker jag att det enbart har haft en positiv inverkan.

1. Jag bär smink max en gång i veckan om ens det. Ja, jag tycker att man blir mycket vackrare med lite klott här och lite puder där men vafan, vem orkar egentligen tvätta bort det före en somnar?! Om en gör ett försök med borttagningsmedlet så ser man ändå en heart broken panda i spegel. En gång hade jag eyeliner ända ner till läppen! Vem innehar dendär energin föratt tvätta något annat än tandraden på kvällen? Annat var det för i tidiga tonåren då man doppade ansiktet i en allt-smink-du-och-din-mamma-äger-hink varje dag kl:08:00 på morgonen. Galet.

I skrivandets stund inser jag att majoriteten av punkterna kommer handla om utseende men låt gå denna gång, jag måste väl slänga in ett "det är insidan som räknas" i slutet om min medelålders klämkäcka älska-dej-själv-kursledare uppenbarar sig.

2. Översta delen på min kropp som får nästmest uppmärksamhet när ett par ögon synar min gestalt uppifrån och ner. Ansiktet. Förutom smink så är ju håret tydligen något som också spelar roll. Men njää, jag har infört en regel för mej själv att jag endast ska tvätta håret en gång i veckan. Fungerar utmärkt, ingenting märkvärdigt, eller? När jag började gymnasiet tvättade jag mitt hår så frenetiskt att det blev smutsigt inom loppet av 12 timmar efter tvätt. Det mina vänner är galet. Och ytterst jobbigt om man är en självmedveten osäker flicka i en helt ny skola. Så efter en tvätta-håret- 24/7-burnout reste jag till Ylläs och åkte slalom 6 timmar per dag och tvättade håret typ 0 timmar per dag. När jag kom hem från mitt rehab hade jag fett droppande från mitt huvud som ett stort avslappnat leende på läpparna. Halleluja.

3.Nämnde jag att vi är inne på ytliga ämnen? Inte? Jag måste ha glömt det då. Men vi går raskt över till nästa. Klädval och kläder. Från att ha varit en osäker 14-åring i högstadiet som aldrig i livet skulle ha haft på sej en tröja som löpte tajt nerför magen har jag nu bemästrat konsten att ha på mej allt som jag tycker ser snyggt ut vare sej det spänner över mage, rumpa eller bröst. I min garderob hänge allt från tajta magtröjor till min vackraste röda fluga. Utmanande OCH könsöverskridande plagg, shit! Var ska vi höja feminist korset?! Äh, så märkvärdigt är det väl inte (finn den österbottniska jante-lagens påverkan i denna mening), jag tycker om kläder vare sig de är mode,loppis,-  kvinno,- män- eller barnkläder.

4. Vi måste ta upp en till tråd om underkläder som jag visst skrivit om i ett annat inlägg. Underbyxor (för att använda ett könsneutralt namn) köpta från kvinnoavdelningen är döden. Jag hatar dem med hela mitt hjärta. Usch. Därför har jag sök febrilt i ett halvår efter långa underbyxor (sådana som säljs till män, alltså boxers) utan resultat. Min moster sålde via ett fotbollslag(?) ett tre-pack med semi-långa underbyxor, men de var inte fullt så långa som de för herrar är. Hallå?! Jag vill ha låååååånga, bekväma, bomullsunderbyxor helst utan en extra tygpåse som placerats på framsidan där köparens könsorgan ska bevaras tryggt.
Föratt inte hetsa upp mej allt för mycket i underbyx-problemet kan jag även nämna att jag slutat använda stoppade BH:n. Nu har jag endast typiska "mommo-BH:n" sånadär som bara har en bygel och lite fladdrande tunt tyg eller en så kallad "soft bra" utan bygel. Varför kan man undra sej? Dels föratt jag gått ner tre BH storlekar, dels föratt alla har ett bröst som är lite större än det andra så om man använder en push-up BH ser det konstigt ut när bara det ena bröstet fyller ut BH:n till 100%. Dessutom skaver soft-bran inte ett dugg! Och har ni någonsin jämfört hur mjukt och skönt ett bröst i en soft-bra är i jämförelse med en tillgjord stenhård klimp i en push-up? Om svaret är nej, pröva det, nu! Den sista orsaken är såklart att jag vill ingå i kampen mot att lära människor om hur bröst ser ut påriktigt, utan push-mega-pump-lifting tvångströjor i form av BH:n.

5. Slutligen vill jag understrycka att du är vackrast på insidan och blahiblaha. Våga ta plats, våga försöka, våga avancera, våga uttrycka dej själv på alla olika möjliga sätt och följ dina drömmar! Note to self: Lina följ ditt ovanstående råd. Studera till ditt drömyrke(modersmålslärare). Utöva din favorit hobby(sofhäng och skrotlyftning). Ät din favorit mat(typ all mat <3 bortsätt från mögelost...). Klä dej i dina favoritkläder(kjol och fluga). Säg din åsikt(alla borde få hemlevererad choklad och burana en gång i månaden,under menstiden alltså). Umgås med de du tycker om. När du möjligtvis får ett barn, ta ut lika mycket av dendär omtvistade föräldraledigheten som din partner oberoende ekonomisk situation, perkele.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar