söndag 15 mars 2015

Ja ska entå flytt ti Sverige!

Språkkunskap är en gåva. Språket fyller tanken med substans. Desto fler språk, desto bättre. Jag har insett att allt detdär stämmer, och blir lika arga som ni, när ni läser om finskspråkiga som bara vill läsa ett främmande språk i skolan. Samer som inte får de rättigheter de har egentligen rätt till. Människor som blir trakasserade p.g.a vilket språk deras åsikter yttras med. Så sorgligt.

Alla har nog det där ena skolämnet som en inte kan, aldrig kunnat och alltid hatat. För mej råkar detta ämne vara finska, vilket är synd efter som jag inte vill identifiera mej med uttrycket "pakko-valfritt språk"( i mitt fall pakko-suomi). Så var ska jag då ställa mej i frågan om skolsvenskans ställning? Det är en självklarhet att jag alltid ska rösta för svenskans ställning i Finland, det är ju mitt språk, jag vill kunna använda det i det offentliga rummet.

Å andra sidan i det parallella universumet skulle jag jubla högt och länge om beslutet om att tvångs-finskan skulle tas bort ur undervisningen. -Men Lina, hur kan du säga sådär?! Flerspråkigheten är ju helig! Du sänker dej till samma nivå som de som är pro-pakko-ruotsi-eliminering! -Jag vet, men jag bryr mej faktiskt inte. Jag förstår att det är viktigt på ett samhälleligt plan. Men på mitt personliga liv skulle avsaknaden av finskan sparat mej många tårar.(här plingar Öhman-klockan. -Det privata är politik! -Men jag vill ju bara slippa plugga ordlistor..) Mitt liv skulle ha bestått av många färre itku-potku-raivare, färre sammanbrott, färre timmar tillsammans med känslan av värdelöshet, färre bristningar i mitt självförtroende. En stor del negativitet skulle vara som bortblåst.

Så i vetskapen om att imorgon infaller de sista 6 timmarna av denna självförtroende-förstörare gör mej lycklig. Äntligen är det över, 11 år av finskalektioner är äntligen över. Livet med endast praktisk inlärning av språket väntar. För första gången någonsin känner jag att den omöjliga kunskapen kanske kan bli möjlig, kanske. Som så många österbottningar med bristfällig kunskap i finska någon gång har sagt. - Ja ska entå flytt ti Sverige tå ja blir ståor, itt behöver ja na finsk!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar