söndag 1 februari 2015

Söndagen: grädden och bajset.

För att förklara min rubrik kan jag kort säga: gräddet på mosen - syftar ofta på något positivt, flugan på bajset - syftar på något negativt (det var min pojkvän som kläckte detta fina uttryck i helgen, vet inte om copyrighten tillhör något annat snille). Så dethär inlägget handla alltså om söndagens bra och dåliga sidor.

Söndagar är lediga dagar, vilket är ett stort plus eftersom jag annars "jobbar" de övriga sex dagarna i veckan.-Kära sovmorgon, jag älskar dej med hela mitt hjärta! Några underliggande argument är: många timmars välbehövd sömn, lång frukost(god frukost), långläsning av dagstidningar, repris av Skavlan, vetskapen om att en inte behöver göra ett enda måste. Alla dessa saker är förstås bara euforiska om en är nykter och har varit det de senaste 24 timmarna, vilket jag har varit i 30 dagar nu. Heja mej!

Om vi fortsätter på alkoholspåret kan vi konstatera att det bajsiga med söndagar träder ännu tydligare fram om man partajat aningen för hårt dagen innan. Att vakna upp med huvudvärk och en törst som om man befunnit sig i Saharaöknen i två veckor är inte så angenämt. Effektiviteten på en sådan söndag är heller inte så hög. Jag kan inte förstå hur vissa människor kan vakna upp och vara redo för jobbet kl:09:00 efter en helkväll på baren. Jag är totalt okapabel till att röra mej längre bort än köket och toaletten före kl:17:00 på en sådan söndag. Jag befinner mej då i samma stadium av krabbis som en medelåldersperson som festar en gång i året när hen fått barnvakt och företaget äntligen har den legendariska julfesten alla väntat på. Zombieläget är påkopplat och autopiloten styr kadavret från och till toaletten.

Vi kör en fin varvning av positivt och negativt för omväxlingens skull. Ingen vill ju gräva ner sig i söndagsångesten allt för mycket. Så, söndagar tillåter oss att göra allt det man inte hunnit med under veckan och som inte hör hemma på fredag-lördagagendan. Ogjorda läxor/arbeten/projekt, oringda samtal, oplanerade träffar, utlopp för sin kreativitetsskörtel(som jag tömmer just nu) och ännu därtill allt småplock här och där. Det är som om söndagen är bonusdagen då man får ta en sista chans att fixa allt före den nya veckans måsten smyger upp på en och höjer kortisolnivån till skyarna.

Veckans ändtarm, söndagen, är också just så bajsig som kroppens ändtarm är. Det är inte bara dagen för 'ynjas och pyjnas', efter att en har 'ynjat och pynjat' klart kommer den stunden då man sitter ner i lugn och ro. Shit. Tankarna börjar rulla, ny vecka, nya måsten, framtiden, prestationer, öva, utveckla, lära, plugga. Listan blir längre och längre, en drunknar nästan i alla äckliga moment som den kommande veckan innehåller. Om man tänkt igenom hela den listan och har ångest-sörjan upp till öronen glider tankarna in på mer abstrakta ämnen, extentsiella kriser uppstår, meningen med livet ekar tomt och självkänslan slår i botten med en duns.
-Livet varför måste du vara så jävla jobbigt?!

Som tur var som kan man ju i dessa stunder återgå till mysläsning av söndagsinlägg på sina favoritbloggar eller helt enkelt akutgoogla söta katter tills man somnar. På andra sidan av drömmens land finns bästa dagen i veckan, måndagen och den är här som räddarinnan i nöden.
-Tack måndagen för att du finns och suddar ut minnet av söndagen.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar