torsdag 19 februari 2015

Det tårframkallande pillret.

Mina damer och herrar!
Nej detdär lät fel, låtom oss inte glömma alla ni där emellan, ursäkta mej. Jag ska rätta mig själv.
Mina hennar och andra varelser!
Nu ska ni få ta del av en fantasktisk lista om för- och nackdelar med p-piller/p-ring. Jag kan redan nu avslöja att fördelarna är ca. 1 st och nackdelarna ca. 1000.

Nackdelar:

1. För att börja använda p-piller eller dylikt måste man ha en fungerande menscykel eftersom första pillret ska tas efter att en blödning har slutat(rätta mej om jag har fel). För mej var dethär alltså omöjligt (läs inlägget "Den magiska kroppsvätskan" för mer info), det tog en lång stund före läkaren kom på en annan lösning. Great.

2. En MÅSTE komma ihåg att ta pillret VARJE dag på samma tid. Ugh, jag som just och just kommer ihåg att borsta tänderna morgon och kväll! Hur i hela friden ska jag då minnas detta lilla gula piller. Min lösning var att byta till p-ring, den behöver man bara byta var tredje vecka. Score! "Eller vänta nu, har det gått två eller tre veckor nu? Ska jag byta idag eller nästa måndag?! Helvete Lina att du inte kan hålla koll på en enda viktig sak!"

3. Läkemedlen kostar MINST 20€ i månaden. Minst. Jag har både billigare telefon- och internetannslutning än dedär små pillerjävlarna. För 20€ får jag bensin för en hel vecka, för 20€ får jag mat för en hel vecka. På ett år skulle en betala minst 240€. Om man skulle använda preventivmedel av detta slag hela ens mensande liv skulle kostnaderna bli.
Wait for it. Waaaaaait. Trumvirvel. Drrrrrrdrrrdrdrdrrdrdrdrdrdrdrrdrd.
BAM! 8640€.
Ja, jag vet, jag är också chockad. Men ni kan plocka upp era hakor från marken nu och gå vidare till nästa punkt.

4.OBS, denhär punkten gäller mina egna upplevelser. Jag fick grymma humörsvängningar, och då menar jag inte sådär så att jag grät till en sorglig film med chokladsmulor över hela magen. Nej, jag menar såna humörsvängningar så att en bebis i S-marketkön, en gurkskiva på golvet eller ett skämt framkallar floder med tårar, dock inte lyckotårar. Detta hände inte bara under den vecka jag hade mens, det hände också under ägglossning, det hände alltså 2/4 veckor i månaden. Hälften av tiden. Hälften av mitt liv just då gick ut på att ligga i sängen och storpjula åt hur värdelös, dålig, ful, äcklig och alla andra negativa adjektiv du kan tänka dej, jag var. USCH säger jag bara. Det var hemskt, och det värsta var att det kändes så äkta. Jag försökte intala mej om att det bara var hormonerna som talade och att jag egentligen var den bästa människan på denna planet. Men nej, jag kunde inte övertala mej själv på något sätt, jag var en bjaskorv, så var det. Punkt slut.

5. När jag upplevt tre månader av självdestruktiva hormoner besökte jag läkaren igen för att få byta mina p-piller till något mer passande och snällare p-medel. Läkaren visade ett diagram som lovade att humörsvängningarna skulle sjunka med minst 75% med en p-ring. Wow, perfekt, tänkte jag. P-ringen kommer lösa allt, frid och frjöd i mitt liv igen. Nej. Nej. NEJ. Mina kära vänner, lita aldrig på diagram som visas upp av pålitliga auktoriteter. Efter bytet producerade jag fortfarande se sådär 1-2 liter tårar per månad. Jävla skit, tänkte jag medan jag grät och boxade på min pojkväns arm (du var en hjälte som orkade stå ut med mej under denhär tiden, puss). Efter det misslyckade bytet bestämde jag mej för att det fick vara slut på detta elände. Hejdå mens, hejdå pms, hejdå värsta känsloliv ever, kom aldrig tillbaka.

Fördelar:

1. Föratt lämna dethär inlägget i en positivanda avslutar jag med fördelarna, ursäkta mej, fördelen*. Inget jox med kondomer.










Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar