söndag 15 februari 2015

Carpe:a vilka diem?

Penkkis kom och gick som vilket vanlig torsdag som helst. Eller vänta, nej, det är ju inte hela sanningen. Penkkis var en dag med tradition, kaos, firande och en blick av förväntan i alla ABI:n:s ögon. Morgonen efter öppnade jag mina ögon och kände mej precis likadan som vilken annan fredag som helst. Lite ångest över att en tidig jobbmorgon närmar sej, lite glädje över att fredagen är här och lite pirr i magen över att frukosten är bara minuter när att hamna i min mage. Frukost är en av de BÄSTA stunderna i mitt liv, jag skämtar inte. När jag somnar på kvällarna känner jag ett pirr i magen eftersom jag vet att frukosten är bara några drömmar borta.

Penkkis är ju även en tidsmarkör för alla abiturienter, läslovet börjar. Eller nja, det är väl inte helt sant. Jag har ju varit ledig i tre veckor redan. Bästa tre veckorna hittills sen vår musikalproduktion. Jag kan inte se någon bättre situation just nu än den jag har.

1.Vakna upp relativt tidigt.(Min dygnsrytm är så perfekt att jag skulle kunna nominera den till året bästa prestation! Way to go Lina! *klapp på axeln*)
2.Äta min dundergoda frukost och läsa tidningen och diverse bloggar, nyheter och totalt värdelösa Buzzfeed listor som jag är för nyfiken för att undvika.(förlåt för att jag bidrar till nedskärningar i den livsviktiga grävande journalistiken)
3. Efter den harmoniska starten på dagen följer några punkter som jag bockar av i olik ordning varje dag.
4. Läsa till studenten.
5. Gymma/träna/yoga eller annan valfri motionsform (kan även innehålla löpning med ett snöre i handen och en katt hack i häl)
6. Göra sysslor, som t.ex. springa till frissan, fixa räkningar, städa(händer endast som jag försöker undvika något ännu tråkigare) eller febrilt leta efter den perfekta co-ord:en på alla tänkbara klädshoppar. Denna punkt kan sammafattas som de mest mainstreama sakerna en mainstream kvinna kan göra.
7. Äta, vilket är väldigt viktigt. Planeringa av maträtt, tid och plats kan ibland ta upp väldigt mycket tankekraft (förlåt matte-skrivningar, jag ska försöka ägna lite tankekraft åt era vektorer,radier och funktioner också)
8. Träffa människor som jag tycker om, detta kan ske samtidigt som någon av ovanstående punkter, mat , träning, läsning eller i sängen.
9. Alla andra saker som får mej att varva ner eller slappna av som jag intalar mej själv att jag behöver minst två-tre timmar av varje dag. T.ex. slösurfning på min dator, slösurfning på en tablet, slösurfning på min telefon, slösurfning av tv-program, listan är oändlig... Ytterst viktiga sysslor.

Med andra ord älskar jag, fullkomligt älskar jag med hela mitt hjärta detta koncept. Att själv få bestämma, själv prioritera, själv lära sej intressanta saker, själv välja vilka böcker jag vill läsa och själv bestämma vilken tid min egentid på gymmet ska infalla (på skoldagar var jag ofta tvungen att befinna mej där redan kl:08:00, vilket ibland var ganska skönt men i längden blev det utmattande).

Så att få smaka på denna ljuva, söta, läckra livsstil gör bara min längtan till uni-livet ännu större. Med vetskapen om att minst fyra år framåt kommer att se ut såhär, inklusive andra spännande saker som livet som en uni-studerande för med sej, vilket jag just nu inte har en blåblekaste aning om vad det kan vara, gör mej helt pirrig i hela kroppen.

Det kanske är en helt naturlig fas att alltid längta till nästa livsskede, i dagis önskade jag att jag gick i lågstadiet och nu längtar jag till universitetet. Samma längtan har uppenbarat på vilket stadie jag än befunnit mej. Betyder det här att jag är lite mer "lillgammal" än andra jämnåriga eller känner alla såhär? Min gissning är att jag bara längtar lite mer än de flesta. Ibland är längtan outhärdlig och jag kan tycka att mitt liv är tråkigt och jag vill vidare,vidare och framåt,framåt. Om man alltid suktar efter framtiden missar man då nutiden? Är jag upptagen med att fantisera om framtiden att jag glömmer att njuta av nuet? Allt detta carpas och diemas hit och dit gör mej galen. Vem hinner fånga dagen när man är i fullgång med att drömma och planera framtiden?!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar