tisdag 20 januari 2015

Nykterhetens skam.

Finland.

Paradoxernas land.

Vi hyllas för vårt "välfärdssamhälle", PISA-resultat och socialskydd. Samtidigt toppar vi de flesta listor gällande alkoholrelaterade dödsfall, självmord och våld i hemmen. Jag har alltid varit intresserad över hur detta går ihop.
De myter som finns om oss finnar och vår kultur är alla negativa. Överdifter, skulle någon påstå, "Not all Finns!" skulle en finlandssvensk som sjunger i kör på tisdagar och driver sin feministiska agenda resterande dagar hojta. Man brukar säga att i alla skämt, myter, berättelser osv. finns det åtminstone en gnutta sanning. Finnar är alltså kollektivt deprimerade och försöker glömma allt genom att hälla i sig litervis av alkohol.

Kyla och alkohol är något som verkar gå hand i hand. "Drick lite mer så känner du inte kylan!" är ett råd som man kan få höra i såväl Ollis-kön i Vasa, i urskogen i Ryssland eller på gatan i Utsjoki året runt. Så att inta detta gift på en regelbunden basis är en av de mest normala och accepterade fritidsaktiviteter en finne kan ha.

Vad händer då om en bestämmer sig för att det får vara nog? Julen och nyåret passerade även detta år i alkoholens tecken. Den ena helgen bestod av alkoholiserad släkting som alltid ställer till problem och förstör allt som ens kommer nära ordet julefrid och den andra helgen bestod av ett gäng måttligt berusade ungdomar, vars ilska/sorg/depression/hämd/svartsjuka bröt ut allt efter som klockvarven slog jämt. Så jag bestämmer, efter de här inte alltför gemytliga tillställningarna, att jag tänker hålla mig nykter i exakt 100 dagar. (Ja, jag hakade på YLE:s #100päivää i stället för den traditionella vita månaden.)

Låt mej presentera några reaktioner jag har fått om mitt beslut:

" Vah?! Du, av alla människor? Jag kan inte säga om det här är en bra eller dålig sak..."

"Näh, Lina nu måst du nog skämta!! Lova mej att du gör det i bara 50 dagar, sen super du, sen kan du göra 50 dagar till. Annars går de ju int! Härreguuuud!"

Andra reaktioner har jag inte fått eftersom jag inte berättat åt någon annan, i rädsla om vad deras reaktion ska vara. Hör ni det?! Jag är rädd för vad folk ska säga om att jag gör ett bra, hälsosamt beslut för mej själv som omöjlig kan vara något annant än positivt. Det här är vansinne i mina öron.

När man väl är på festen är det ju lätt att skylla på saker som att "Jag fick ingen skjuts så jag tog bilen.", "Jag jobbar imorgon, kan inte ha krabbis." eller "Jag har inga pengar just nu." Men 100 dagar är länge, bortförklaringarna kommer ta slut långt innan april. Vad fan ska jag säga då?

Min katt drack upp all min öl.
Jag har fått en sjukdom som gör att min kropp ruttnar vid förtäring av alkohol.
Gud har sagt att han skickar en exorcist till mej om jag rör en vinflaska till.

Ovanstående påståenden är sådan jag kan använda om någon frågar mej kl: 03 på natten varför jag inte vill delta i hens "göra-en-vak-och-dyka-efter-gammelgäddan-i-sjön-mitt-i-vintern"-projekt. Hen kommer att vara 100% övertygad, tro mej. Problem löst.

2 kommentarer :

  1. Jag går i högstadiet och har absolut INGA planer på att börja dricka! Det att du, en för mig helt främmande människa, väljer att sluta dricka i 100 dagar och möts av sådana här kommentarer medan jag tycker du är stark är helt ofattbart. Tänk vilken skada alkohol gör- splittrar familjer, t.ex. Stackars barn. Och ens hälsa försämras ju mer och mer ju mer pengar du lägger på drycken. Pengar man kunnat använda till annat.

    Jag vet inte hur mycket och ofta du dricker, och vill för den delen inte veta det heller. Men jag vill, återigen, för din skull att det inte är så ofta. Så att det kanske blir lättare.

    Du kommer ibland inte ihåg vad du gjort när du är riktigt full. I Sverige fanns det en kvinna som skulle köra hem hennes kompisar efter en fest. Hon hade druckit. Bilen körde av vägen. En av hennes vänner dog. Den andra (tror jag) blev blind. Och hon klarade sig oskadd.

    Så jag hejar på dig! Jag har haft turen att växa hos en familj och ett släkte utan rädsla för alkohol. Och jag växer ännu. Utan alkohol och våld, utan med värme och kärlek. Jag är så tacksam för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dej!
      Tack för din kommentar och jag måste hålla med om att alkoholen för med sig en hel del problem. Vissa större än andra och som du säger kan det sluta riktigt illa. Därför tycker jag att det är bra att du bojkottar alkoholen, även fast det sägs att "man missar en del av ungdomsåren upplevelser", ja det är kanske också sant. Men man får ju en massa andra upplevelser som i längden är mycket vackrare och mer värda! Vi har friheten att välja hur vi lever våra liv, alla livsstilar har sina för- och nackdelar.

      Radera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar